Belangrijk bij een langebaanwedstrijd, de Jury.

Op de kunstijsbaan Haarlem worden bijna iedere zaterdag- en zondagavond schaatswedstrijden georganiseerd. Er zijn verschillende wedstrijden voor verschillende categorieën, zoals de baanbrede competitie voor drie verschillende leeftijdscategorieën: De IJskonijncup voor de jeugd van 7 t/m 12 jaar, de IJsbeercup voor de jeugd van 13-14 jaar en de Kennemercup voor rijders van 15 jaar en ouder. Daarnaast organiseert IJsclub Haarlem ook diverse wedstrijden zoals de nationale Kraantje Lek Trofee, het Noe senioren NK BoB de Jong Bokaal, de Haarlem Trofee voor verenigingen en de eigen clubkampioenschappen. Bij iedere wedstrijd zijn zo’n 14 vrijwilligers nodig, van EHBO-er tot handklokker tot hulpstarter.

Aangezien er ieder seizoen ongeveer 65 wedstrijden zijn, zul je begrijpen dat wij een grote poule van vrijwilligers nodig hebben. Daarom hebben wij jouw hulp bij het jureren hard nodig! Alstegenprestatie bieden wij een leuke en gezellige avond, goed zicht op de wedstrijd, koffie en thee met iets lekkers en uiteraard veel blije rijders! In het begin zal je vaak worden ingezet als handklokker, hulpstarter of vantage writer. Uiteraard kan je uitgroeien tot elke andere functie en zelfs een echte jurydiploma behalen. Weet je niet wat de juryfuncties inhouden? Geen paniek, aan de binnenzijde van deze folder volgt een korte uitleg over wat de verschillende juryfuncties inhouden en wat er van jou verwacht wordt als jurylid.

Vorige seizoenen is het gelukt om de wedstrijdschaatsers jong en oud hun wedstrijden te laten schaatsen. Hiervoor dank aan alle juryleden die hun steentje hebben bijgedragen om de wedstrijdrijders hun pr’s te laten verbeteren! Helaas was de jurybezetting was een aantal keren minimaal.

De juryleden die in Vantage Planner staan krijgen alle mailtjes wanneer er wedstrijden zijn en wanneer de jury nodig is. Mocht je dit niet krijgen of nog niet in het systeem staan en wel willen. Neem dan contact op met Ria Dijkstra (06-51940586) jury@ijsclubhaarlem.nl

Jury en taken bij langebaanwedstrijden

De jurycoördinatoren zorgen ervoor dat er bij langebaanwedstrijden voldoende mensen zijn voor de jury. Behalve de starter, die bij baanwedstrijden meestal wordt aangewezen door baancommissie, zijn er voor gewone wedstrijden nog minimaal 16 andere mensen nodig die zorgen voor de tijdwaarneming, elektronisch en met de hand, en voor het omroepen van de rijders en dergelijke.

Eigenlijk hoort bij elke wedstrijd een volledig gediplomeerde jury aanwezig te zijn. In de praktijk is dit bij gewone baanwedstrijden lang niet altijd zo. Bij gewestelijke en landelijke wedstrijden wordt er strenger op toegezien dat er een gediplomeerde jury is.

Per jaar zijn er 25 tot 30 wedstrijden waarvoor de IJsclub Haarlem de jury moet verzorgen. We kunnen dan ook altijd mensen gebruiken die een paar keer per jaar willen jureren of die willen helpen met de organisatie van de jury. Als je belangstelling hebt, stuur dan de jurycoördinatoren een email.

Het rooster met de wedstrijden die we het komend seizoen moeten jureren kunnen we je toesturen. Daarop kun je aangeven hoe vaak en wanneer je kunt jureren en welke taken je wilt doen.