Statuten en Huishoudelijk Reglement

Beste leden van IJsclub Haarlem,

Na de BLV over de statuten en HHR, is de statuten commissie in overleg gegaan met het bestuur, de KNSB en de Notaris. Om aansluitend de opmerkingen te verwerken in de reeds opgestelde documenten. Omdat de basis goed in elkaar zat, ging dit vrij soepel. Zowel met de KNSB als met de Notaris. Een hekel punt was het dopingbeleid, daar was de KNSB wel heel standvastig. En waren we niet in staat het advies van de BLV te volgen.

Hieronder het standpunt van de bond:

“alle zaken die met doping te maken hebben gelden sport breed en ook binnen de schaatssport/wedstrijdsport. In theorie kan doping getest worden op elk wedstrijdniveau. In de praktijk is dit echter niet het geval en hoef je als recreant niet te vrezen voor controle, en zeker niet als je geen wedstrijden rijdt. Mocht je medicijnen moeten slikken dan kan met een doktersverklaring eenvoudig worden afgeweken van dopingregels. Voor (inter)nationale rijders ligt dat wel strikter uiteraard.”

Wij denken, dat is een zeer acceptabel standpunt is. Daarom is het artikel over doping in lijn gebracht met de modelstatuten van de bond. Zo zijn er nog een aantal zaken, waarin we het advies van de BLV niet altijd konden volgen, maar hiervan hebben wij het idee, dat die op de BLV minder zwaar wogen. Deze nieuwe statuten en HHR, zijn met behulp van gepassioneerde en bevlogen clubleden tot stand gekomen. We willen al deze mensen die een bijdragen hebben geleverd, bedanken voor hun steun en inzet.

Onze klus zit er op, wij hebben er het volste vertrouwen in dat met de nieuwe Statuten en het HHR de IJsclub Haarlem weer vele jaren vooruit kan, daarom heeft de statuten commissie het advies uitgebracht aan het bestuur om deze statuten en HHR opnieuw in stemming te brengen.

Omdat er over de nieuwe statuten niet meer kan worden gediscussieerd tijdens de ALV, adviseren wij de leden. Deze aangepasten en nieuwe statuten goed door te nemen, zodat u op de ALV een goed gewogen stem uit kan brengen.

Sjoerd, Chris en Ron