Home/Marathonschaatsen
Marathonschaatsen2019-09-23T12:55:18+02:00

Marathonschaatsen

De marathons worden georganiseerd door de Baancommissie en niet door IJsclub Haarlem.

Competities in Haarlem:

Er zijn 3 competities waar schaatsers zich voor kunnen inschrijven:

• Maandagavond baancompetitie: elke maandagavond worden er tussen half 10 en 11 uur drie marathon wedstrijden verreden. Elke categorie rijdt eens in de twee weken een wedstrijd, waarbij afwisselend om 21:30, 22:00 of 22:30 uur wordt gestart. Het programma hiervan wordt nog bekend gemaakt en komt te staan op de wedstrijdkalender.
  • 6-Banen toernooi: een regionale competitie voor de snellere schaatsers waarbij gemiddeld 1x per week een wedstrijd wordt gereden. Voor dit toernooi moet men zich in het vorige seizoen geplaatst hebben. De wedstrijden worden verreden op Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Hoorn, Alkmaar en Den Haag. Al is het natuurlijk wel elk jaar weer even afwachten of alle banen daadwerkelijk ook open gaan. Bekijk hier de kalender van het 6-Banen toernooi.
  • Jeugdmarathons: enkele keren per jaar wordt er een jeugd marathon georganiseerd voor alle categorieën junioren.
Marathonschaatsen

Categorieën voor de maandagavond competitie

Om het spelletje voor alle schaatsers leuk te houden kan inschrijven in verschillende categorieën gebaseerd op leeftijd, geslacht en snelheid. Vanaf 16 jaar kan je je inschrijven voor de Categorie 5 (M4/D en instappers). Het aantal ronden is een indicatie en kan aan het begin of tijdens het seizoen gewijzigd worden.

• Categorie 1 (C1/M1/D) rijden 60 ronden.
  • Categorie 2 (C2/M2/D) rijden 40 ronden.
  • Categorie 3 (M3/D) rijden 35 ronden.
  • Categorie 4 (M4/D) rijden 30 ronden.
  • Categorie 5 (M4/D en instappers) rijden 25 ronden.

Inschrijven

De inschrijvingen dienen met ingang van dit seizoen net als de langebaanwedstrijden via inschrijven.schaatsen.nl gedaan te worden. Let op: In tegenstelling tot wat bij de inschrijving wordt vermeld is deelname niet gratis! (De online betalingsmodule is nl. nog in opbouw). Je schrijft je eenmalig in voor de gehele Marathoncompetitie Haarlem 2019-2020.

Het inschrijfgeld hiervoor moet voor aanvang van de wedstrijd contant betaald worden boven in de jurytoren, dit kost € 20,00. Of je schrijft in voor één wedstrijd, dit kost € 5,00 (plus dag licentie).
Ook deelnemers zonder abonnement op Haarlem maar met een baankaart kunnen inschrijven. Deze baankaart kun je aanschaffen bij je vereniging. Inschrijving is mogelijk gedurende het gehele seizoen, tot 1 dag voor elke wedstrijd. Zorg ook dat je licentie is verlengd en de marathon discipline is aangevinkt in mijn.knsb.nl anders lukt de inschrijving niet.

Inschrijvers voor het zesbanen toernooi moeten dat boven in de Jurytoren doen, het inschrijfgeld hiervoor bedraagt € 25,00 en dient contant afgerekend te worden. We willen jullie vragen om zo snel mogelijk in te schrijven, dan krijgen we alvast een indruk of met name de Cat. 4 en 5 goed verdeeld worden. Met een enkele uitzondering daargelaten blijven jullie beennummers hetzelfde. De uitzonderingen krijgen tijdig bericht.

Voor het marathon schaatsen (maandagavond en 6-banen) zijn een paar dingen verplicht !!

Deelnemers moeten in bezit zijn van:

• Een wedstrijdlicentie
  • Een geldig trainingsabonnement voor de betreffende ijsbaan. Na inschrijving bij de marathoncommissie ontvangen zij tegen betaling een beennummer, nodig voor de administratie van het competitieverloop.

Deelnemers moeten verplicht dragen tijdens de wedstrijden:

• Beennummer: Op de zijkant van je rechterdijbeen, bevestigen met tape en of vastnaaien aan je pak. Let Op!!!! Veiligheidspelden mogen uit veiligheid overwegingen niet gebruikt worden.
  • Transponder: Het rijden met een transponder is verplicht. Deze dienen om de enkel gedragen te worden.
  • Transponders kunnen aangeschaft worden op: http://www.mylaps.com/nl/products
  • Snij vaste Scheenbeschermers: je rijdt dicht op elkaar en een goed paar scheenbeschermers bewijzen over het algemeen meerdere keren per seizoen hun dienst.
    Snij vaste sokken of enkelbeschermers
    : Door de grotere kans op rare valpartijen waar je jezelf raakt kunnen deze sokken vervelende blessures en een half gemist seizoen voorkomen.
  • Afronden van de schaatsen: Het is verplicht  om de bladeinden voor en achter van je schaatsten af te ronden zodat de gevolgen beperkt blijven als je iemand raakt.
  • Snijvaste handschoenen: ook een aanraders voor alle overige activiteiten op de ijsbaan.
  • Helmplicht: Voor alle marathon en mass start schaatswedstrijden onder regelgeving van de KNSB geldt de helmplicht en het dragen van hand-, scheen- en enkelbescherming.
  • Deelnemers aan landelijke en internationale marathon (top- en beloftendivisies) en mass start wedstrijden zijn verplicht om in een volledig snijvast pak of pak met snijvast materiaal op vitale delen te rijden.

Alle genoemde verplichtingen en adviezen dienen dan wel te voldoen aan het Wedstrijdreglement zoals dat gehanteerd wordt door het Sectiebestuur Marathon, te vinden op de KNSB site.

Ga naar de bovenkant