Bij de IJsclub Haarlem leren ze je schaatsen. Daar staan door de KNSB gekwalificeerde trainers voor je klaar. Kies je voor competitief of wedstrijdschaatsen , dan zit je daar goed. Onderlinge (lange baan)wedstrijden, een vierkamp, bijzondere wedstrijden, meedoen aan de brede baancompetitie om de Kennemer Cup, clubkampioenschappen en marathons, het kan allemaal.

Voor pupillen en junioren kijk op deze pagina…

Je instelling

Uiteraard ben je sportief ingesteld en bereid om zowel zomer’s aan trainingen deel te nemen (bijv. duin- fiets ,elastiek- en skeelertrainingen) als aan één of meer ijstrainingen in het schaatsseizoen. En menigeen traint zelf en/of met elkaar daarnaast nog extra. Om immers goed beslagen ten ijs te komen moet je in de zomer aan je conditie werken en wordt dat voortgezet op het ijs, te beginnen eind september.

IJstraingen

Als lid van de club wordt je ingedeeld in een bepaalde categorie welke afhankelijk is van jouw leeftijd en biedt de club jou een (groeps)trainer aan. Dit loopt uiteen van pupillen tm masters. De IJsclub Haarlem is één van de 13 ijsclubs die schaatsen op de Haarlemse ijsbaan. Om aan één of meer ijstrainingen te kunnen deelnemen moet je als lid van een ijsclub een zgn., abonnement aanschaffen. (HT= hardrijden-trainingen en HW= hardrijden wedstrijden.Kijk daarvoor op de website van de club.Dit doe je bij de IJsclub Haarlem en je krijgt daar doorgaans in de zomermaanden afzonderlijke informatie over.

Abonnementsuren

De ijstrainigen zijn doorgaans op maandag- woensdag- en donderdagavond en op zaterdagochtend vroeg (voor de allerjongsten). Voor de Haarlemse ijsbaan is er de Baancommissie Haarlem die het trainings- en wedstrijdijs huurt bij de ijsbaan en tevens de uitgifte van de trainings (HT) en wedstrijd (HW) abonnementen regelt.
Speciaal aangewezen schaatsers kunnen ook op dinsdagavond tijdens het clubfaciliteitenuur (CF)trainen . Voor bijzonder geselecteerde schaatsers bestaan de zgn., Topsporturen (Deze gaan buiten de BCH om).
Voor informatie abonnementsuren zie: www.bchaarlem.nl/baancommissie/abonnementsuren

Wedstrijden

Voor het begin van het schaatsseizoen wordt er door de Baancommissie een wedstrijdkalender samengesteld. Daarop staan alle (langebaan)wedstrijden voor het schaatsseizoen en kun jezelf bepalen aan welke wedstrijden jij kunt deelnemen (meestal in overleg met jouw trainer).
Naast de langebaanwedstrijden (bijv 100m, 300m , 500m, 1000m, 1500 m enz)- IJskonijn en IJsbeercup voor de jongsten en daarnaast de Kennemercup, waaraan je kunt meedoen met een HW abonnement, kun je deelnemen aan de baancompetitie marathon. .
Voor wat betreft de marathon is daar in Haarlem een wekelijkse competitie voor . Er rijden om de week verschillende categorieën tussen 21.30 en 23.00 u op de maandagavond. Wil je alleen meedoen aan de marathon -zonder langebaan- dan heb je een zogeheten Wedstrijdkaart Marathon nodig. Voor verder informatie hierover zie :Reglement – Baancommissie Haarlem (bchaarlem.nl).

Als je lid van de IJsclub bent krijg je een relatienummer. Voor het deelnemen aan wedstrijden (Langebaan/Marathon e.d) moet jezelf een licentie aanschaffen met dit relatienummer bij de KNSB zie ; https://mijn.knsb.nl/

Materialen & Clubkleding

Het spreekt voor zich dat je over goede schaatsen beschikt. Trainers van de IJsclub kunnen je daarin adviseren. Aangezien een stel nieuwe schaatsen nogal prijzig is, bestaan er mogelijkheden om schaatsen over te nemen van andere clubgenoten die er uitgegroeid zijn.
Via de club kan trainings- en wedstrijdkleding aangeschaft worden. Zie ook : https://www.ijsclubhaarlem.nl/clubkleding/