Taken en functies bij wedstrijden

Naast de scheidsrechter en de starter zijn er nog meer mensen nodig om een langebaanwedstrijd te kunnen organiseren. Het gaat bij baanwedstrijden om de volgende functies:

• wedstrijdleider
  • handklokkers
  • hulpstarter
  • speakeraar
  • ET-ers (elektronische klokkers)
  • bediener computerprogramma

EHBO’er

Bij gewestelijke en landelijke wedstrijden zijn er ook juryleden nodig die in de gaten houden of de bochten goed worden aangesneden, of de kruising goed verloopt en of er juist gefinisht wordt.

Scheidsrechter

De scheidsrechter houdt in de gaten of alles volgens de reglementen verloopt, beslist over het dweilschema, en over het doorgaan van een wedstrijd bij speciale omstandigheden (bijvoorbeeld windkracht 7). Bij gewone baanwedstrijden is de scheidsrechter vaak ook de wedstrijdleider.
De scheidsrechter is altijd gediplomeerd

Starter

De starter ‘schiet’ de rijders weg. Iemand kan alleen als starter optreden als de startersopleiding is gevolgd.

Wedstrijdleider

De wedstrijdleider zorgt voor de gang van zaken tijdens de wedstrijd en probeert deze zo vlot mogelijk te doen verlopen. Verder let deze op of de blokjes gelegd, de startlijsten klaar liggen, of de jury iets te drinken heeft tijdens de dweilpauze en of alles aan het eind weer is opgeruimd. Als het nodig is onderneemt hij of zij actie.

Handklokkers

Er zijn bij elke wedstrijd handklokkers die de tijd van de vier wedstrijdrijders klokken (bij de meeste baanwedstrijden wordt in viertallen gereden). Er zijn 3 klokkers voor de rijders in het eerste paar (witte en rode bandje) en 3 klokkers voor de rijders in het tweede paar (gele en blauwe bandje).
Mocht de elektronische tijdwaarneming uitvallen, dan worden de gemiddelde handtijden aangehouden. De handklokkers zorgen ervoor dat van elke rijder minimaal 2 handtijden worden geregistreerd.

Hulpstarter

De hulpstarter staat naast de baan. Hij of zij roept de rijders naar de start als zij aan de beurt zijn en let er op dat zij het goede bandje om hebben. De hulpstarter houdt bij wie er rijden. Rijders kunnen bijvoorbeeld aan de hulpstarter vragen hoeveel paren er nog voor hen starten en welke kleur bandje zij om moeten hebben.

Speaker/microfonist

De speakeraar zit boven in de juryruimte. Hij of zij roept de (tussen)tijden om die zijn gereden en geeft aan welke rijders zich klaar moeten maken voor de start.

ET-ers

De ET-ers verzorgen met de elektronische ogen op het ijs de registratie van de tijden. Ze houden goed in de gaten wie er passeert, waarna de computer automatisch de tijd registreert. Zo worden tussen- en eindtijden vastgelegd.

Computer

De KNSB heeft een speciaal programma laten ontwikkelen waarmee de loting voor de wedstrijden wordt gedaan en waarin de gereden tijden worden geregistreerd. Het programma draait onder Windows. Het gebruik van het programma is eenvoudig te leren als iemand goed bekend is met Windows en programma’s als Word en Excel. Daarnaast is er natuurlijk kennis over de loting en het verloop van de wedstrijden nodig.