Op 28 februari is op 85 jarige leeftijd overleden ons erelid Ruut Jongeling.
Ruut maakte in zijn jonge jaren furore als honkballer van het vermaarde HHC en kwam ook uit voor het Nederlandse team.

Via zijn schaatsende zoon Ruud komt hij in contact met IJsclub Haarlem als ze afreizen voor  wedstrijden naar Alkmaar. De club zoekt nog vrijwilligers en bij Ruut vinden ze een gewillig oor. Hij begint als ‘klokker’ en doet dat met heel veel plezier. Als de Haarlemse ijsbaan in 1983 heropent, wordt zijn bijdrage voor het wedstrijdschaatsen groter: hij treedt ook op als speaker en starter. Daarnaast raakt hij betrokken bij het jeugdschaatsen (Winterkoninkje) op zaterdagmorgen.

Als Ruut in 1986 vervroegd met pensioen gaat, valt hij niet in een zwart gat, maar wordt met ‘open armen’ ontvangen door Jan van Gennip en Ad Stecher en maakt sindsdien deel uit  van het kantoorteam. Veel tijd besteden de heren aan de wedstrijdadministratie. Alles is nog puur ‘handwerk’, van het samenstellen van startlijsten tot het registreren van resultaten en P.R.’s. Maar ook verzorgen ze de ledenadministratie en de abonnementen. Ruut is een kei in kalligraferen (schoonschrijven met de pen) en menig ijsclublid ontvangt een diploma of certificaat van zijn hand. Tegenwoordig hebben we daarvoor de computer.

Ruut kondigt rond 2006  aan zijn activiteiten te willen afbouwen, maar het afscheid komt voor hem eerder dan gepland. Zijn sterk  verminderde gezichtsvermogen speelt hem ernstig parten en eind 2007 eindigt zijn imposante vrijwilligerscarrière.

Ruut Jongeling is van zeer grote betekenis geweest voor onze vereniging en hij zal dan ook in onze herinnering voortleven als een uiterst trouwe en toegewijde vrijwilliger. Een prettige collega kantoorvrijwilliger voor Jan Ottolander, Henk Loerakker, Ruud Engeringh, Jan Olierook en Carel Bakker.