(bron: IJsbaan Haarlem) Voor iedereen – dus ook voor recreanten – die een keer een echte schaatsmarathon wil schaatsen, organiseert de IJsbaan Haarlem in samenwerking met Jaap Smit (Eureka Sport) op maandagavond 13 maart een marathon voor iedereen: de Kennemer Schaatsmarathon. Voor deze marathon behoef je geen KNSN-licentie te hebben. Iedereen die graag rondjes schaatst en aan het einde van het seizoen zijn krachten wil meten met anderen, is van harte welkom​

Verschillende startgroepen.

De eerste groep start om 20:00 uur. Deze groep gaat van start op rondes van 42-40 seconden. In totaal worden 50 rondes gereden. Deze groep is vooral geschikt voor snellere recreanten en rijders uit de reguliere marathons in Haarlem (M4).

De tweede groep start om 20:50 uur en rijdt rondes van 48-46 seconden. Deze groep gaat voor een marathon van 30 rondes.

Beide groepen rijden in eerste instantie achter een gangmaker aan. De gangmaker verlaat na 15 rondes de marathon, bij de tweede groep is dat na 6 rondes. Daarna begint de marathonwedstrijd. Als je ingehaald wordt door het peloton hoef je de wedstrijd niet te verlaten en kun je de wedstrijd uitrijden ( respectievelijk maximaal tot 20.40 uur c.q. 21.20 uur)

De derde groep gaat om 21.30 uur van start. Er wordt dan een marathon gereden over 75 rondes. Deze marathon is bedoeld voor rijders die normaal gesproken marathon rijden en al een licentie hebben (M1, M2, M3, C1 en C2).

Programma:

• 30-19.50 uur – inrijden,
  • 50-20.00 uur – ijsverzorging
  • 00-20.40 uur – marathon groep 1 – 50 rondes – start met rondes van 42-40 seconden
  • 40-20.50 uur – ijsverzorging
  • 20:50-21.20 uur – marathon groep 2 – 30 rondes – start met rondes van 48-46 seconden
  • 20-21.30 uur – marathon groep 3 – 75 rondes – bedoeld voor wedstrijdrijders (M1, M2, C1, C2)

Overstappen groep 1 naar groep 2
Als je bij de startgroep 1 binnen de eerste 15 ronden het tempo niet bij kunt houden, dan mag je de marathon staken en alsnog in startgroep 2 starten.

Kosten
€ 15,- euro via online inschrijving –  € 17,50 op de avond zelf. Huur transponder € 5,- (als je zelf geen transponder nodig hebt).

Benodigheden
Transponder. Als je die niet hebt, kun je deze eenmalig huren. Op het inschrijfformulier s.v.p. aangeven of je een transponder wilt huren. Verder dien je een helm te dragen. Dit mag een fietshelm zijn. De IJsbaan Haarlem heeft circa 20 helmen beschikbaar. Mocht je een helm willen lenen, mail dan naar m.kersten@ijsbaanhaarlem. Let op: rijden met blote enkels is niet toegestaan. Draag sokken of – nog beter – snijvaste enkelbeschermers. Handschoenen aan!

Inschrijving
Je kunt je inschrijven via de website van de IJsbaan Haarlem (www.ijsbaanhaarlem.nl)

Pak deze uitdaging aan en kom marathon rijden….

Meer informatie en inschrijven op de pagina bij de ijsbaan.