– Nieuwsbrief #2 jaargang 15 –

Beste schaatsers,

Nog 6 keer en dan zit dit seizoen er al weer op! Een speciaal seizoen, want dit is ons laatste seizoen als organisatie van Winterkoninkje. We zijn druk in gesprek met eventuele opvolgers.

Op zaterdag 14 maart sluiten we het seizoen af met de 11 steden tocht. Let goed op: de laatste les op 14 maart schaatsen alle wiko- kinderen om 10.30!

Voor het volgende seizoen krijg je deze zomer een brief thuisgestuurd om je weer aan te melden. Houd je brievenbus/mail goed in de gaten en hopelijk zien we je volgend seizoen weer terug.

Heb je vragen of opmerkingen, kun je een van ons altijd even opzoeken of mailen op: winter-koninkje@hotmail.com.

Martine, Linda en Rianne

• 22 februari Vakantie, wel schaatsles
  • 29 februari Schaatsen voor straatkinderen
  • 14 maart 11 stedentocht (laatste keer)

11 stedentocht

Tijdens de laatste schaatsles rijden we traditiegetrouw de 11 stedentocht. Dit jaar doen we dat op 14 maart met alle WIKO kinderen om 10.30! Als je normaal om 9.25 les hebt, dan rijd je op 14 maart om 10.30. Op 14 maart worden de medailles en de schaatsvaardigheid diploma’s uitgereikt door je trainer! Zorg dat je erbij bent!

Wedstrijdschaatsen

Dit jaar gaan een aantal kinderen van het Winterkoninkje een wedstrijdtraining meedoen om 7.00 op de zaterdagochtend. Hiervan wordt een deel geselecteerd om volgend jaar bij de wedstrijdgroep te gaan trainen. Helaas moeten wij bij Winterkoninkje afscheid van ze nemen, maar we wensen ze allemaal veel succes en plezier bij de IJsclub Haarlem! Alle andere schaatsers hopen we volgend seizoen weer te zien bij WIKO!

Bedankavond alle vrijwilligers

Na het seizoen zullen we met alle vrijwilligers van Winterkoninkje van een gezellige avond genieten. Dit is voor iedereen die heeft meegewerkt om voor jullie een mooi schaatsseizoen te verzorgen. De kantine, kantoor, trainers en organisatie. Vind je het ook leuk om onze vrijwilligers extra te bedanken, maak dan bijvoorbeeld een leuke tekening en neem deze 14 maart mee voor je trainer(s).

Schaatsen voor straatkinderen!

Na het super succesvolle sponsor event voor stichting VeloVelo vorig jaar, organiseren Winterkoninkje en VeloVelo op zaterdag 29 februari de derde editie! Stichting VeloVelo ondersteunt middels kleinschalige projecten mensen op de Filipijnen.

Op zaterdag 29 februari zullen alle kinderen 15 minuten lang zoveel mogelijk rondjes rijden. Je kunt je laten sponsoren voor een vast bedrag. Dit bedrag kun je op 29 februari in de VeloVelo box doen. Het geld zal gebruikt worden om de straatkinderen in Manilla een beter leven te geven. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het verzorgen van dagopvang, scholing, eten en drinken.
We hopen een mooi bedrag op te halen voor de kinderen op de Filipijnen! Na het eerste kwartier, gaan we verder met de gewone lessen.

Linda Selhorst heeft stichting VeloVelo samen met Marjolein van Wijk opgericht en zij gaan ieder jaar naar de Filipijnen om te kijken hoe het met de kinderen en de andere projecten gaat. Meer info zie www.velovelo.info!

Afscheid

15 jaar geleden namen wij, na zelf allemaal op ons zevende begonnen te zijn als Winterkoninginnetjes en vervolgens doorgestroomd tot trainers, de organisatie van Winterkoninkje over. Met veel plezier hebben we dit georganiseerd, waardoor Wiko ondertussen alweer 45 jaar bestaat! Nu is het tijd om het stokje door te geven en een frisse wind te laten waaien.

De schaatsers van Winterkoninkje

We krijgen weleens vragen waarom we bij Winterkoninkje geen lesgeven aan kinderen op combinoren. In deze nieuwsbrief willen we dit nog eens goed uitleggen. Bij Winterkoninkje wordt alleen lesgegeven aan kinderen op easy gliders of noren. We maken alleen een uitzondering als er een medische reden is waarom een kind niet op andere schaatsen kan schaatsen. Dit doen we altijd in overleg met de ouders en trainer. Zo kan het ook worden uitgelegd aan de rest van de groep.

We geven les op easy gliders/noren omdat we kinderen graag echt willen leren schaatsen. Met combinoren kan je geen buiging maken vanuit de enkels, wat nodig is voor een schaatshouding. Omdat de enkels ‘vast’ staan in een combinoor, zakken de knieën naar een X-stand. Wat een knie eigenlijk helemaal niet kan. Kijk maar eens naar de groepen van andere verenigingen, hoe deze kinderen schaatsen. Dit is niet te vergelijken met hoe onze WIKO kinderen schaatsen, echt een enorm verschil!

Schaatsplezier hebben wij ook heel hoog in het vaandel en dat is prima te doen zonder combi-noren, daar zijn de Wiko kinderen een mooi voorbeeld van. We zijn heel erg trots op alle kinderen bij Wiko en hoe mooi ze leren schaatsen!