(foto is een archief foto red.)

Het ‘Winterkoninkje’ schaatst weer vrolijk rond. Met een grote groep trainers krijgen de ruim driehonderd jeugdleden van IJsclub Haarlem iedere zaterdagochtend les op de ijzers. Na afloop is er bij de horeca van Maartens Café warme chocomel. Corona-proof, via het ‘to-go-loket’.

Stampen op het ijs, met een veldhockeystick de puck wegslaan, slalommen en al schaatsend onder een stok door glijden; het zijn zomaar wat oefeningen die Ab Box zijn pupillen meegeeft. Xavi voert alles zonder problemen uit. ,,Mijn ouders wilden dat ik leerde schaatsen en nu ben ik al anderhalf jaar met veel plezier bezig’’, zegt de 9-jarige Sven Kramer in spe.
De 69-jarige trainer is ook nog aardig soepel in de heupen bij het achterwaarts bewegen. Box geniet zichtbaar van de energie die de kinderen hem geven. ,,Ik doe nog precies hetzelfde als 22 jaar geleden. Ik vroeg toen aan Ger Mantel of ik wat kon doen, toen ik als ouder stond te hangen bij de lessen van mijn zonen Bastiaan en Timon’’, grapt Box.

Over de feit dat juist nu die ouders niet langs de boarding mogen kijken, is de nestor onder de trainers duidelijk. ,,We zijn blij dat het nog mogelijk is dat de kinderen kunnen schaatsen. Hopelijk versoepelt alles snel. Ik begrijp goed dat je als ouder de vorderingen van je kind graag ziet.’’ Eén voordeel is er wel. ,,De kids zijn niet afgeleid en luisteren heel goed’’, aldus Box, die Pim en Eijze als hulptrainers heeft.

Het blijkt dat beide jongens al vroeg op IJsbaan Haarlem zijn. ,,Ik heb eerst zelf getraind van 6.50 tot 8 uur’’, zegt de 13-jarige Eijze. Of hij nog wat leert van Box? ,,Jazeker, hij legt heel goed uit hoe je op je voeten moet staan. En het verbaast me altijd dat de kinderen allemaal naar hem luisteren.’’ Voor de 12-jarige Pim geldt dat het diepe zitten altijd een leerpunt is. ,,Ab maakt vaak grapjes. Dat zorgt voor de lol. Maar rondjes rijden vind ik het leukste onderdeel.’’

Die begeleiding doen Jasmijn (15 jaar) en Mees (14) ook in Haarlem. Beiden meiden draaien zelfstandig een groep. ,,Omdat je ze iedere week ziet, willen ze heel veel vertellen. En liefst veel knuffelen. Dat ze zich zo open stellen geeft je een fijn gevoel en daarom is het ook zo leuk om te doen. Wiko is echt leuk.’’ Wiko? ,,Ja, Winterkoninkje”, verklaren de twee lachend.

Yvonne van Gennip

De grote hoeveelheid kinderen doet Ger Mantel goed. De oprichter van het Winterkoninkje is nog steeds trots op het initiatief. ,,De club had weinig leden. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en bedacht dat de jeugd de toekomst is. Zo is ook Yvonne van Gennip begonnen’’, zegt Mantel met trots in zijn stem.

Vanuit Thialf, waar de ’koningin van de Olympische Spelen in Galgary’ de nationale selectie begeleidt, laat Van Gennip telefonisch weten dat ze goede herinneringen bewaart aan haar jonge jaren.

,,We trainden toen in Alkmaar, omdat Haarlem nog geen kunstijsbaan had. Keten achter in de bus. Winterkoninkje is niet voor niets de titel van mijn biografie. En een inspiratiebron voor de opzet van de JeugdSportPas.’’

door Marcel Tabbers. Bron