UPDATE: klik hier

Beste schaatsers,

Nog 3 keer en dan zit de eerste helft van dit bijzondere seizoen met alle corona maatregelen er al weer op. Een speciaal seizoen, want dit is de eerste keer dat er geen ouders op de baan zijn geweest. Wat zijn de kinderen enorm goed zelfstandig aan de gang gegaan.
Anders dan eerder gemeld, hebben we door corona een extra les op zaterdag 19 december, dan sluiten we de eerste helft van het seizoen af. Let goed op: 12 december geen les, dan is er een 100 meter oefenwedstrijd voor alle kinderen op je eigen uur.

05 december Bezoek Sint of Pieten?
12 december 100 meter oefenwedstrijden
19 december Laatste les voor de kerstvakantie
02 januari Eerste les in 2021

100 meter oefenwedstrijden

Dit jaar wordt ook weer de 100 meter oefenwedstrijd gereden op 12 december 2020. Alle kinderen worden hiervoor uitgenodigd om een echte oefenwedstrijd te schaatsen over 100 meter. Je schrijft je in op je eigen uur en op de dag zelf zie je op de startlijst je ritnummer. Deze startlijsten komen te hangen op het raam van het kantoor van IJsclub Haarlem. Er zijn ook genoeg begeleiders aanwezig om te helpen zodat iedereen op tijd aan de start staat. Dus lijkt het je leuk, schrijf je dan in. Let er wel op dat je je moet inschrijven om mee te kunnen doen aan de oefenwedstrijd. Niet ingeschreven = niet meedoen helaas.

Inschrijving is gesloten

Tips en trucs

• Het wordt kouder, zet lekker een muts op om geen warmte te verliezen
  • Koude tenen? Blijf lekker me pianospelen met je tenen tijdens het schaatsen
  • Als je moeite hebt met recht op je schaatsen staan, poets dan je tanden op één been, hinkel als je de tafel moet dekken en kleed je staand aan en uit. Je zult snel merken dat je sterker wordt en rechter op je schaatsten gaat staan
  • Als je op lage noren schaatst, zorg dan dat de veters goed strak zijn aangetrokken, dit geeft het beste resultaat
  • Zorg dat je je toegangspasje altijd bij je hebt en kan laten zien als erom wordt gevraagd bij de ingang
  • Loop niet met je schaatsen over de stenen. Hierdoor komen er bramen op je schaatsen en glijd je alle kanten op op het ijs. Als je je schaatsen wilt laten slijpen en/of ronden, dan kun je ze afgeven einde van de les bij de uitgang, en de week daarna weer ophalen bij de ingang.

De schaatsers van Winterkoninkje

We krijgen weleens vragen waarom we bij Winterkoninkje geen lesgeven aan kinderen op combinoren. In deze nieuwsbrief willen we dit nog eens goed uitleggen. Bij Winterkoninkje wordt alleen lesgegeven aan kinderen op easy gliders of noren. We maken alleen een uitzondering als er een medische reden is waarom een kind niet op andere schaatsen kan schaatsen. Dit doen we altijd in overleg met de ouders en trainer. Zo kan het ook worden uitgelegd aan de rest van de groep.

We geven les op easy gliders/noren omdat we kinderen graag echt willen leren schaatsen. Met combinoren kan je geen buiging maken vanuit de enkels, wat nodig is voor een schaatshouding. Omdat de enkels ‘vast’ staan in een combinoor, zakken de knieën naar een X-stand. Wat een knie eigenlijk helemaal niet kan. Kijk maar eens naar de groepen van andere verenigingen, hoe deze kinderen schaatsen. Dit is niet te vergelijken met hoe onze WIKO kinderen schaatsen, echt een enorm verschil!

Schaatsplezier hebben wij ook heel hoog in het vaandel en dat is prima te doen zonder combi-noren, daar zijn de Wiko kinderen een mooi voorbeeld van. We zijn heel erg trots op alle kinderen bij Wiko en hoe mooi ze leren schaatsen!

Heb je vragen of opmerkingen, kun je een van ons altijd even opzoeken of mailen op: winter-koninkje@hotmail.com.
René, Jenno, Ingrid en Walter
Organisatie Winterkoninkje