Beste schaatsouders / -verzorgers,

Als u deze nieuwsbrief ontvangt, dan zit dit bijzondere seizoen er alweer op. Een speciaal seizoen, want dit is de eerste keer dat er geen ouders op de baan zijn geweest. We hebben middels filmpjes geprobeerd een glimp van het schaatsplezier aan jullie terug te geven. Maar een grote glimlach van de kinderen direct na het schaatsen zal u ook veel blijdschap hebben gegeven, toch?

Gelukkig zijn we dit jaar ook getrakteerd op een weekeinde schitterend winterweer waarin velen van jullie heerlijk zelf met uw kind(eren) hebben kunnen schaatsen en kunnen zien hoe de kinderen vooruit zijn gegaan.

Voor de nieuwe organisatie Winterkoninkje is het ook een vreemde start geweest. Wij hebben gepuzzeld met de uren om de lessen van de kinderen zoveel als mogelijk door te kunnen laten gaan. Wij zijn blij dat jullie als ouders, begrip en medewerking hebben getoond om de lessen doorgang te laten vinden. We hopen dat het volgend seizoen weer meer als van ouds zal zijn: lekker langs de kant uw kind(eren) kunnen bewonderen.

De schaatsers van Winterkoninkje

We krijgen weleens vragen waarom we bij Winterkoninkje geen lesgeven aan kinderen op combinoren. In deze nieuwsbrief willen we dit nog eens goed uitleggen. Bij Winterkoninkje wordt alleen lesgegeven aan kinderen op easy gliders of noren. We maken alleen een uitzondering als er een medische reden is waarom een kind niet op andere schaatsen kan schaatsen. Dit doen we altijd in overleg met de ouders en trainer. Zo kan het ook worden uitgelegd aan de rest van de groep.

We geven les op easy gliders/noren omdat we kinderen graag echt willen leren schaatsen. Met combinoren kan je geen buiging maken vanuit de enkels, wat nodig is voor een schaatshouding. Omdat de enkels ‘vast’ staan in een combinoor, zakken de knieën naar een X- stand. Wat een knie eigenlijk helemaal niet kan.

Schaatsplezier hebben wij ook heel hoog in het vaandel en dat is prima te doen zonder combi- noren, daar zijn de Wiko kinderen een mooi voorbeeld van. We zijn heel erg trots op alle kinderen bij Wiko en hoe mooi ze leren schaatsen!

Elfdorpentocht

Het schaatsseizoen is bijna ten einde. Anders als eerder gemeld, hebben we door Covid -19 extra lessen gekregen op zaterdag 20 en 27 maart. Deze zaterdagen schaatsen de kinderen de befaamde Elfdorpentocht: met stempelkaart in de hand 11 stempelposten bezoeken om het seizoen op een traditionele manier af te sluiten.

Iedereen die op 06-03 les heeft gehad schaatst de Elfdorpentocht op 20 maart. Iedereen die op 13-03 les heeft gehad schaatst de Elfdorpentocht op 27 maart.

Bericht van Stichting VeloVelo

Beste schaatsers van Winterkoninkje en hun sponsoren,
Wat hebben jullie je geweldig ingezet met het sponsorschaatsen voor Stichting VeloVelo. Jullie hebben met elkaar het superbedrag van € 2359,23 opgehaald. Dit is FANTASTISCH! Hiermee kunnen we de straatkinderen uit Manila, Filipijnen nog beter helpen.
Namens alle straatkinderen die we helpen en gaan helpen: enorm bedankt!

Linda Selhorst en Marjolein van Wijk Stichting VeloVelo
www.velovelo.info

Overstap Wiko naar de ijsclub

De kinderen van Winterkoninkje die daar het niveau en interesse voor hebben om naar het wedstrijdschaatsen van IJsclub Haarlem over te stappen kregen normaal de mogelijkheid (op basis van uitnodiging) om een keer bij de wedstrijdschaatsers mee te komen trainen. Door de restricties met het aantal personen op de ijsbaan is dat dit jaar helaas niet mogelijk. Afgelopen 2 weken zijn er trainers langs geweest op de Winterkoninkje uren om een training te doen met de kinderen die daarvoor in aanmerking komen. Zo hebben zij kunnen ervaren hoe een training van wedstrijdschaatsen er ongeveer uit ziet.

De kinderen waarvan het beeld is dat ze over kunnen stappen naar het wedstrijdschaatsen zullen hiervan een brief opgestuurd krijgen.

Winterkoninkje jeugd dichter bij IJsclub Haarlem

Met ingang van het schaatsseizoen 2021/2022 willen we de Winterkoninkje leden meer betrekken bij IJsclub Haarlem. Als eerste experiment kunnen Kinderen en hun ouders gebruik gaan maken van het middenterrein van de ijsbaan tijdens het clubuur van IJsclub Haarlem (elke zaterdagavond van 18.00 tot 19.30 uur). Dit zal echter alleen plaats kunnen vinden onder toezicht van ouders. Wij willen een groepje ouders formeren die met elkaar zorgen voor voldoende veiligheid.
Daarvoor zal IJsclub Haarlem zich in de komende maanden buigen over vormen van abonnementen waardoor schaatsen laagdrempelig beschikbaar komt voor gezinnen van de Winterkoninkje leden. Nog voor het nieuwe seizoen zullen wij jullie daarover informeren.

Heb je vragen of opmerkingen, kun je een van ons altijd even opzoeken of mailen op: winter- koninkje@hotmail.com.

Sportieve groet van de organisatie van Winterkoninkje, René, Jenno, Ingrid en Walter