HAARLEM – In de gymzaal is het feest tijdens de laatste les met apenkooi en op de Haarlemse ijsbaan wordt de laatste schaatsles bij Winterkoninkje afgesloten met een Elfdorpentocht: voor de kinderen, maar óók voor de trainers het hoogtepunt van het schaatsseizoen.

Willem Brand

Vanaf eind september tot half maart hebben 300 kinderen met veel plezier leren schaatsen. “Op de laatste zaterdag sluiten we feestelijk af”, vertelt coördinator René Blom. “We hebben een parcours uitgezet. Er moet gekluund worden over een mat, onder een bruggetje worden geschaatst en de kinderen moeten ook elf keer een stempel halen. Om precies te zijn 11 stempels voor 11 rondjes, daar mogen ze een uur over doen.”

Breedtesport

Schaatsen is ondanks gebrek aan natuurijs nog steeds een van de grootste breedtesporten. René Blom: “We beginnen op doorlopers en als je goed genoeg bent, mag je op noren schaatsen. Sommigen worden voor het wedstrijdschaatsen gevraagd.” Bodhi (8) zit net een jaar op schaatsles. “Ik vind hard schaatsen het leukst”, zegt ze. “Je gaat iedereen voorbij en je voelt de wind op je gezicht. Pootje over moet ik nog wat oefenen. Soms val ik, maar dan sta ik gewoon weer op.”

Mix van jong en ervaren

Mooi om de mix van jong en ervaren trainers op de ijsbaan te zien. René: “Jeugdleden van 13, 14 jaar geven samen met ervaren rotten les. Dat werkt heel leuk. De jonkies spelen met ze, maken de veters van de schaatsen vast. De ervaren trainers letten iets meer op de techniek.”

Xavi (12) schaatst vier jaar en heeft al meer techniek. “Als een bocht snel en perfect gaat, voelt dat goed. We schaatsen in een groep van 10 en zo maak je ook vrienden.”

Gratis leren schaatsen of op een andere sport

Kinderen uit gezinnen met een krappe kas kunnen ook meedoen. Dit jaar is het maximumbedrag verdubbeld. In 2022 kan voor elk kind met een Haarlem Pas een bedrag van 500 euro worden vergoed, vertelt Grace Dias, coördinator van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Grace: “Het grootste deel gaat naar de lessen. Is er geld over, dan kan voor 100 euro via een waardebon sportkleding of schaatsen gekocht worden. Fantastisch om dit schaatsfeestje mee te maken.”

Info: jeugdfondssportencultuur.nl/haarlem.

Bron: Haarlems Nieuwsblad