Clubgenoten,
Er wordt hard gewerkt aan een nieuw bestuur dus vond ik het wel leuk om van de afgelopen 8 jaar wat kenmerkende hoogte/diepte punten te benoemen.
Toen ik in december 2014 mijn hulp aangeboden had voor het tot stand komen van een nieuw bestuur – op de ALV van 26 november 2014 stapte het gehele bestuur op – had ik niet aan het voorzitterschap gedacht. De formatiecie – bestaande uit Aris Dijksman, Cora Hulsebosch, Sjoerd van Tiel en Victor van den Hoff – vroegen mij daar wel voor. En daar heb ik toen dus “ja” op gezegd.
De eerste actie was het bijwonen van een vervolgbijeenkomst van de Stichting Kunstijsbaan Haarlem, de Baancommissie Haarlem en de Schaatsacademie Haarlem / RTC Noordwest op 12 februari 2015. Dat was als recreatieschaatser wel even wennen, het ging – toen al – over het afnemende aantal schaatsers en leden van de ijsclubs.
Daarna komen in het nieuwe aankomend bestuur allerlei zaken aan de orde welke eerder leidde tot eenbestuurscrisis: beleidsnotitie op weg naar de top, beleid wedstrijdschaatsen, RTC selectie, Baanselectie, C-selectie, Masters, Topteam Kloosterboer met Eric Stecher en Fausto Marreiros als trainers en het marathon schaatsen.
Op de BALV van 3 maart 2015 werd het nieuwe bestuur door de vergadering geïnstalleerd. Dat waren: Willy Gies, Margreet van der Meer, Louis van Rooden, Hugo de Groot en Linda Selhorst. Ruim een maand later, op 23 april, werd de eerste ALV door dit nieuwe bestuur gehouden. De hoofduitdaging was het weer in verbinding komen met de trainers Fausto en Eric die zich tot doel hadden gesteld om de wedstrijdselectie naar een hoger plan te trekken.
Zij hadden zich afgescheiden van de wedstrijdsectie om hun eigen plan uit te voeren met hun eigen hoofdsponsor. Dat hele proces heeft ongeveer twee jaar geduurd. Daar was een groep “denktank” bij betrokken, oud bestuurders werden geraadpleegd en veel gesprekken met de twee eerder genoemde trainers.
En 2015 was ook het jaar waar, door Lou Hoogewerf, de Klaas Pander Trofee werd geïntroduceerd. Ook de jubileumcommissie werd opgericht om alles rond het 150 jarig bestaan te organiseren. En in aanloop naar de najaar ALV, spraken diverse leden per mail hun bezorgdheid uit over dat “IJCH op alle fronten in aantallen terug loopt” en wat het bestuur eraan gaat doen!
En zo hobbelden we 2016 in, waarbij zelfs een “Beleidsplan Wedstrijdsectie
2016-2025 IJsclub Haarlem e.o.” het licht zag. Echter, 2016 had nog iets heel speciaals voor ons in petto! Op 28 april ontvingen we een brandmail van de BC met daarin de boodschap: “Recentelijk hebben wij de afrekening over het seizoen 2015/16 van het bestuur van het Gewest NH/U ontvangen (zie bijlage). Uit deze berekening blijkt dat er een tekort is van circa € 70.000. De belangrijkste oorzaak van dit tekort is de uitbreiding van het aantal trainingsuren. Op deze uren zijn echter onvoldoende abonnementen verkocht.”
En omdat er op 10 mei 2016 een vergadering van het Gewest gepland stond, diende er nog op 4 mei – op dodenherdenking – ’s avonds vergaderd te worden door alle ijsclubs met de BC. Misschien onnodig om te zeggen: op de 167e ALV van het Gewest op 31 mei in Purmerend heeft het behoorlijk geknald!
Zoals op die ALV afgesproken, werd er een “werkgroep herstructurering Gewest Noord-Holland/Utrecht” opgericht en de eerste bespreking vond op maandag 26 september 2016 op het Gewestelijk kantoor te Purmerend plaats. Daar heb ik ook namens de IJCH zitting in genomen, samen met andere vertegenwoordigers van ijsclubs in Alkmaar, Hoorn, Amsterdam, Haarlem en Utrecht. Vele vergaderingen later – allemaal in Purmerend – heeft dit in 2018 geresulteerd in de oprichting van baanverenigingen op elke van de bovengenoemde ijsbanen. In Haarlem is de BVH officieel op 29 mei 2018 opgericht.
Eind 2016 zijn we begonnen met het organiseren van spiegelavonden, bedoeld om met een groep leden over de toekomst van de club te praten en met dingen aan de slag te gaan. En introduceerde Louis in het bestuur “de ontwerpstatuten en ontwerp huishoudelijk reglement, met daarbij een toelichting van de veranderingen etc. en ook een uittreksel van de artikelen”. Dat was al in het vorige bestuur behandeld en diende nu toch wel op de komende ALV in 2017 geïntroduceerd te worden.
Daartoe kregen we, in 2017 op de ALV, niet alle handen op elkaar. Uiteindelijk is er een “Statutencommissie” gevormd bestaande uit Ron, Chris en Sjoerd met als doel: het herstel van het onderlinge vertrouwen tussen bestuur en leden en het zodanig aanpassen van de voorliggende voorstel-statuten, dat deze door de leden gedragen worden. Heel veel dank daarvoor!
Januari 2018 overleed onze steun en toeverlaat op kantoor, Carel Marius Bakker. Daarmee verloor de IJCH een clubicoon die jarenlang het vaste gezicht op ons kantoor was.
Het werd ook het jaar van AVG, de nieuwe Europese privacy wetgeving. Sportsupport organiseerde informatie avonden, het ging ergens over dus weg blijven was geen optie.
Het heeft een hele impact gehad op de werkzaamheden op kantoor, waar Jan Olierook en Helene Terstal samen met Willy Gies en Frans Bergfeld een heel AVG stappenplan doorgenomen hadden. En helaas kreeg ik eind november een serieus fietsongeluk wat mij lange tijd uit de roulatie gehouden heeft.
Daardoor ben ik in 2019 wat meer op de bestuurlijke achtergrond gebleven. Met grote dank aan de bestuursleden die toen mijn taken oppakte.
Op zaterdag 19 januari vierde we een onvergetelijk 150 jarig jubileum van onze IJCH, dankzij de inspanning van velen. In deze maand ontstond er ook een “inspringcommissie” (Sjoerd, Chris en Ron ) met ideeën over “vrijwilligers als cruciale basis binnen de IJsclub Haarlem”. Dit werd de opmaat naar onze huidige beleidscommissie, die alle input van de spiegelavonden tot hun beschikking kregen. Later in het jaar was daar opeens de kantinecie, met het plan ons clubhuis/kantine te restylen! Eind mei zag de eerste digitale nieuwsbrief van de IJCH het daglicht en stopte de gedrukte glijwijzer!
Begin 2020 sloop de corona pandemie Nederland binnen en was de ijsbaan gedwongen om de poorten enkele weken eerder te sluiten. Helaas raakte clubicoon Aris Dijksman besmet en hij overleed op 17 maart.
Seizoen 2020-2021 en 2021-2022 werd gedomineerd door de overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het Coronavirus. Het gaf een grote druk op de beschikbare schaatsuren van wedstrijdrijders, recreanten en publiek. Hetzelfde gold ook voor eenieder die bestuurlijk met de BVH en de ijsbaan te dealen had. De impact van het mailverkeer van ontevreden schaatsers dan wel hun groepsvertegenwoordigers op het bestuur was groot. Er is door iedereen in het bestuur zoveel werk verzet in die jaren, om zoveel leden tevreden te stellen. Dat was eigenlijk een onmogelijke opgave en het heeft iedereen in het bestuur veel energie gekost.
Gelukkig zitten we nu in rustiger vaarwater en is het kantoor inmiddels goed ingewerkt.
Nog een paar losse eindjes wegwerken en dan heeft het nieuwe bestuur een solide basis om vanuit te werken en het bestaande beleid uit te bouwen.
Hierbij wil ik mijn diepe dank uitspreken voor alle bestuursleden waarmee ik de afgelopen 8 jaren samengewerkt heb en die allen zoveel passie in hun bestuurlijke werkzaamheden hadden. Een onvergetelijke ervaring!
Ook dank aan alle leden voor het gestelde vertrouwen in al die bestuursleden en in mijzelf.
Met hartelijke groeten,
Boudewijn van Loon
Voorzitter IJCH