Nieuwe werkwijze jurytaken bij wedstrijden
Beste allemaal,
Zoals jullie waarschijnlijk gemerkt hebben, wordt het steeds lastiger om bij onze wedstrijden de jurybezetting rond te krijgen. Vaak moet de jurycoördinator tot op het laatste moment nog bellen, appen en mailen om genoeg vrijwilligers te vinden. Dat kost veel tijd en energie en is op termijn niet vol te houden.
Daarom hebben we in de ALV van mei aangekondigd dat we vanaf seizoen 2025/2026 een nieuwe werkwijze willen gaan hanteren. In de afgelopen maanden is er een werkgroep mee aan de slag gegaan, is de werkwijze besproken in het bestuur en getoetst bij enkele trainers.
De kern van de nieuwe aanpak is dat ook de wedstrijdrijders – en hun omgeving – meer verantwoordelijkheid nemen in het leveren van juryleden. Voorafgaand aan het seizoen maakt de jurycoördinator een planning. Iedere wedstrijd trainingsgroep wordt aan maximaal één wedstrijd per seizoen gekoppeld (de clubkampioenschappen zijn hiervan uitgezonderd). Voor die wedstrijd levert de trainingsgroep een aantal juryleden. Dat mogen uiteraard ook ouders of familieleden zijn, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de rijdersgroep. Zo verdelen we de lasten eerlijker en zorgen we er samen voor dat onze wedstrijden door kunnen gaan. Voor de pupillen verandert er niets; deze werkwijze geldt vanaf de junioren C.
Belangrijk om te weten: er blijven ook altijd nog vaste juryleden nodig en we willen de belasting voor trainers zo klein mogelijk houden. Iedere groep wijst daarom één coördinator aan die de contacten met de jurycoördinator onderhoudt.
Enige tijd geleden zijn de trainers al geïnformeerd zodat zij in overleg met de trainingsgroep een contactpersoon kunnen doorgeven aan de jurycoördinator.
We realiseren ons dat dit nieuw is en dat we gaandeweg zullen moeten bijschaven. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit de juiste stap is om onze wedstrijden ook in de toekomst soepel te laten verlopen.
Vragen? Neem gerust contact op met de jurycoördinator of met het bestuur.
Dank voor jullie inzet, “samen maken we het mogelijk”?
Met sportieve groet,
Erik van den Bos, bestuurslid wedstrijdschaatsen cws@ijsclubhaarlem.nl