Hartje zomer, het enige ijs waar mensen aan denken, is eetbaar en zeker niet het ijs waar wij als schaatsers naar smachten. Schaatsers zijn nou eenmaal net wat anders dan anderen. Wij kunnen toch helemaal niet een half jaar zonder die smalle ijzers, de snelheid van de bochten en het geluid van het ijs onder je schaatsen? Daarom gaan we ook in de zomer het ijs op.

Dit jaar met de drie groepen van de clubselectie en de pupillen en junioren-C van Sylvia, Imke en Erik. De clubselectie op wedstrijdijs en op publieksuur, de andere groep alleen op publieksuur. We zijn dit jaar in het eerste weekend van het zomerijs in Thialf en er is nog niet veel animo, waardoor het publieksuur lekker rustig is. Het wedstrijdijs is bijna privé-ijs. Zo voelen de toppers zich dus als ze de baan voor zichzelf hebben. Heerlijk!

De clubselectie heeft een mooi onderkomen in Sneek en met het warme weer is het een mooie fietsrit van 25 kilometer naar Thialf. Warming-up en training in één noemen we het maar. Het is mooi om met al die schaatsers op het ijs te staan en voor ons als trainers heel goed om eens te zien hoe de nieuwelingen in de groep eigenlijk echt schaatsen. Dat scheelt tijd in het begin van het seizoen en we kunnen nu al een paar handige tips geven. En bedenken hoe we het tweede deel van de zomer vorm gaan geven. Nog meer focus op diep zitten en heup en knie optillen. Dat is wel duidelijk.

Op zondag komen ook heel veel andere pupillen van IJsclub Haarlem en zo nemen we bijna heel Thialf over op zondagmiddag. Zoveel enthousiaste schaatsers hebben we dus! Na wat gewenning en lekker schaatsen, worden de pupillen verdeeld over de junioren-B en -A van de clubselectie voor een clinic. Als je zo goed schaatst als in onze clubselectie, heb je veel kennis en daar kunnen onze pupillen alleen maar beter van worden. En zo leren we elkaar binnen de club ook nog eens beter kennen. Volgens mij hebben de pupillen en de clubselectierijders genoten van deze middag. Het was in iedere geval heel mooi om ze bezig te zien!

We staan inmiddels alweer een paar weken op het ijs en vanaf het zomerijs tot nu is er keihard gewerkt door de rijders van de clubselectie. De junioren-C hebben geskeelerd, gefietst, coördinatietraining gedaan en in de duinen afgezien. De oudere junioren hebben daarnaast gebeuld op het Kopje van Bloemendaal en krachttraining gedaan. De tests laten zien dat ze er klaar voor zijn en de eerste wedstrijden zitten er ook al weer op. Het wordt weer een mooi seizoen. Nu alleen nog even de temperatuur omlaag, want de zomer is echt al twee weken voorbij!

Chris Prenen