Aan het eind van vorig schaatsseizoen zijn we met de trainers van de marathonrijders het seizoen gaan evalueren en kwam de discussie op gang over trainingen naast de ijsbaan. Kunnen we als vereniging iets (of meer) betekenen in de voorbereiding van de rijders op het schaatsseizoen? Wat doen we al? Wat zijn de behoeftes etc.. Uit peiling bij de rijders via mailing en inventarisatie van het aanbod aan trainingsmogelijkheden blijkt dat de rijders over het algemeen tevreden zijn met de mogelijkheden en zich veelal individueel voorbereiden. Er blijven echter wel veel vragen/twijfels over de juiste training/inspanning op het juiste moment en effectiviteit van verschillende inspanningen op het (marathon)schaatsen. Zo is het idee ontstaan voor een rijdersbijeenkomst en tijdens een zoektocht naar een locatie en invulling kwamen bij WATTWORKS terecht.

De mannen van WATTWORKS hebben veel kennis in huis over inspanningsfysiologie en trainingsleer en kunnen het een en ander ook meetbaar maken. Van de ca. 160 actieve rijders die we benaderd hebben zijn er ca. 30 naar de bijeenkomst gekomen waaronder uiteraard de meest fanatieke leden die alles aangrijpen om zichzelf mogelijk te verbeteren en de concurrentie achter zich te laten op de ranglijst. Na een korte introductie door Gem, Jack en Peter namens de ijsclub komen de WATTWORKS mannen aan het woord. We worden snel bedolven onder termen als supercompensatie, overload, energiesystemen etc. wat ons d.m.v. allerlei grafieken in de hersenen geprent wordt. Gefronste voorhoofden met bijna zichtbare vraag en uitroeptekens lijken de aangeboden kennis gulzig tot zich te nemen en bevestigen of ontkrachten het nut van de reeds gedane arbeid in aanloop naar het schaatsseizoen.

Met de hoofden vol informatie en ideeën mogen we de systemen aan het werk gaan zetten op fietsen en met halters uitgerust met wattage meters die ons mogelijk in de toekomst tot betere prestaties gaan brengen. Het was wat ons betreft een succesvolle aftrap van wellicht meerdere bijeenkomsten met dergelijke thema’s en tevens een leuke start van het winterseizoen.

Inmiddels hebben we een groep van 14 clubleden die op dinsdagavond tussen 21 – 22 uur wekelijks traint bij WATTWORKS. Dit gaan we 8x weken doen, dan kijken we weer verder. Het aanbod van WATTWORKS van 10% korting voor IJCH leden staat nog steeds. In dit geval kun je jezelf wenden tot WATTWORKS via info@wattworks.nl

Gem Wender en Jack van Honschoten