Veiligheidsprotocol trainings- en toertochten IJsclub Haarlem

1. Deelnemers zijn (aspirant) lid van de IJsclub en doen mee voor eigen risico.
  2. De deelnemers houden zich aan alle verkeersregels.
  3. Deelnemers aan toertochten worden geacht met deugdelijk materiaal te rijden, materiaal dat niet de oorzaak kan zijn van eventuele ongevallen.
  4. Deelnemers dragen een fietshelm.
  5. Deelnemers maken op de fiets geen gebruik van telefoons of persoonlijke audioapparatuur.
  6. Tijdens toertochten worden geen ligsturen gebruikt.
  7. Er rijden maximaal 2 fietsers naast elkaar, op smalle wegen en bij drukte rijdt iedereen achter elkaar.
  8. Fietstochten van de ijsclub kennen geen enkel wedstrijdelement.
  9. Het tempo bij toertochten moet voor alle deelnemers/sters in alle redelijkheid bij te houden zijn. Indien er op dezelfde dag een korte en een langere tocht wordt uitgezet zal er voor de kortere afstand een lager tempo worden gefietst dan de langere tocht. Als richtlijn houden we 25 km/uur aan voor de korte variant en 29 á 30 km/uur gemiddeld voor de langere variant.
  10. De regel is dat de voorrijder het tempo bepaalt en in principe altijd (mee) aan kop rijdt. Voor de voorrijder fietsen mag alleen op diens verzoek. Anderen rijden niet op kop om de snelheid aan hun smaak aan te passen.
  11. Bij toertochten is er niet alleen een voorrijder/ster maar ook een achterrijder/ster. Deze houdt de staart van het peloton in de gaten en communiceert met de voorrijder/ster als er achteraan problemen zijn.
  12. Als het peloton te groot is, wordt de groep gesplitst in twee of meer groepen waarbij de achterliggende groep de groep voor zich in het zicht houdt. Er wordt niet van groep gewisseld tijdens het fietsen.
  13. Bij mechanische pech van een van de deelnemers wordt gewacht (niet op de weg).
  14. Bij fysieke ongemakken van een van de deelnemers wordt gewacht (niet op de weg).
  15. Afhakers geven dit, eventueel via anderen, aan de voorrijder/ster door.
  16. Deelnemers waarschuwen elkaar door woord en/of gebaar voor obstakels of andere weggebruikers die gevaar kunnen opleveren.
  17. De vereniging is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het niet naleven van bovenstaande regels door de deelnemers aan haar toertochten.