Op het Topsport Gala Kennemerland, dat op 6 december plaatsvond in de Philharmonie in Haarlem, is IJsclubvrijwilliger Carel Bakker uitgeroepen tot sportvrijwilliger van het jaar 2011. Op voordracht van het bestuur van de IJsclub Haarlem werd Carel door een jury uit een tiental nominaties verkozen tot de vrijwilliger die zich buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt voor de sport in Haarlem. Carels 23 jaar vrijwilligerswerk voor de vereniging werd hiermee terecht bekroond met een WJH Mulierbokaal uit handen van de wethouder Sport.
Tevens werd de Haarlem Night Skate gekozen tot sportevenement van het jaar 2011. De Haarlem Night Skate, die 12 jaar geleden voortkwam uit een initiatief van enkele IJsclubleden groeide uit tot een begrip in Haarlem e.o. Met tientallen vrijwilligers, waaronder veel IJscluppers, worden gedurende de zomeravonden vele honderden skaters veilig door onze mooie omgeving geloodst. Voorzitter Niek Schaap ontving de WJH Mulierbokaal en een cheque uit handen van de burgemeester.
Namens bestuur en leden van de IJsclub feliciteer ik Carel Bakker en de organisatoren van de Haarlem Night Skate hartelijk met hun verkiezing!

Sjoerd van Tiel – voorzitter

Carel Bakker – Haarlems sportvrijwilliger van 2011

Het bestuur van de IJsclub mag dan met enige regelmaat wisselen van samenstelling, het kantoor met Carel Bakker als spil, is in een reeks van jaren de constante factor. Als ‘directeur’ van het kantoor signaleert hij veel en is hij voor veel (nieuwe) leden het eerste aanspreekpunt en vraagbaak. Kort samengevat: de ‘ogen en oren’ van het bestuur.

Tegen de tijd dat voor Carel 23 jaar geleden, zo tegen zijn pensionering als beroepsmilitair, het ‘grote zwarte gat’ in zicht komt, weet zijn jeugdvriend uit Haarlem-Noord Aris Dijksman – die inmiddels de voorzittershamer bij de IJsclub hanteert – hem op zijn eigen innemende wijze te strikken voor kantinewerkzaamheden op zaterdag. Dit lijkt Carel wel wat, ook met het oog op de toekomst. Want hij is geenszins van plan om na zijn vroege pensionering, de rest van zijn leven achter de geraniums te zitten suffen.
Van het één komt het ander en als Jan van Gennip hem vraagt om te assisteren bij de wedstrijdjury zegt hij opnieuw geen ‘nee’! Een handje tekort op kantoor? Carel is beschikbaar. Hij is nergens te beroerd voor en zo krijgt hij vanaf 1990 een vaste plek in het kantoorteam. Onder de bezielende leiding van Jan van Gennip, geassisteerd door Ad Stecher, Ruut Jongeling en Jan Ottolander, wordt hij ‘bijgeschoold’. Hij weet zich een onmisbare positie binnen het team te verwerven.
Het kantoorteam staat garant voor veel uitvoerende taken binnen de vereniging en bestaat thans uit Carel Bakker – met zijn lange staat van dienst – ook wel gezien als ‘de directeur’, Jan Olierook, Ruud Engeringh en Henk Loerakker. Binnen dit team heeft ieder een specifieke taak.

Carel onderhoudt de uitgebreide ledenadministratie, verzorgt de aanvraag en afwikkeling van abonnementen en licenties voor alle leden, onderhoudt een uitstekende werkrelatie met de KNSB, verstuurt mailings en is verantwoordelijk voor de dagelijkse boekhouding. Carel is daarbij de steun en toeverlaat van de penningmeester en het bestuur, die zonder zijn werk niet zouden kunnen functioneren. Hij is echter niet te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken bij een storing in het clubhuis of bij reparaties. Daarnaast verleent Carel ondersteunende werkzaamheden voor bijvoorbeeld het toernooi van Kraantje Lek, de schoolploegen achtervolging en in het verleden bij ‘de Nacht van Haarlem’. Bij evenementen bereidt Carel liters chocolademelk en Glühwijn.

Met de verkiezing tot sportvrijwilliger van het jaar 2011 wordt Carel gehuldigd voor 23 jaar vrijwilligerswerk voor de IJsclub Haarlem, dat hij – zoals hij zelf op het podium van de Philharmonie relativeerde – niet had kunnen doen zonder de andere vrijwilligers van de club.