2e editie van de Klaas Pander Memorial

Na een geslaagde wedstrijd van het vorig jaar, welke werd omlijst met diverse activiteiten waaraan het publiek kon deelnemen, zal aansluitend op het clubuur van zaterdag 10 december de tweede editie plaatsvinden van deze Memorial. Op de website staat inmiddels een inschrijfpagina, rond de baan hangen posters en er wordt geflyerd. Omdat de Memorial een baanbrede wedstrijd is, is er ook bij de andere ijsclubs op de baan bekendheid op hun clubsites gegeven. Bij het schrijven van deze tekst waren de aanmeldingen nog niet rijkelijk, maar hopelijk gaat dat de komende dagen nog veranderen.

Activiteiten langs de baan

Net als vorig jaar ziet het organisatiecomité graag veel publiek bij de baan. Zo zijn er plannen voor een kostuumcompetitie (anno 1900), waarbij het publiek een scorekaartje krijgt en de fraaist gekostumeerde bezoekers punten kunnen geven. Daar wordt dan een prijsje aan verbonden in de vorm van een kostuumwisselbeker. Ook wordt er aan gewerkt om weer enkele schaats- en fietsstands te plaatsen. Familie, vrienden en kennissen van deelnemende schaatsers en overig publiek is dan ook van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn of nog beter mee te doen aan deze kostuumcompetitie.

Koppels

Soms wordt de vraag gesteld wat deze Memorial inhoudt. Tegen het licht bezien dat deze Klaas Pander de eerste Nederlander was die de (internationale) lange afstandsrit Haarlem-Leiden in 1888 won, worden er in deze wedstrijdonderdelen veel ronden gereden. De deelnemers vormen een schaatskoppel met elkaar en spreken tevoren onderling af wie aan het eerste onderdeel en wie aan het tweede onderdeel meedoet. In het derde onderdeel schaatsen ze samen waarbij ze elkaar afwisselen na een aantal afgesproken ronden.

Afvalrace,puntenkoers en koppelkoers

Onderdeel 1 is de afvalrace, waarbij na een aantal ronden steeds de laatste rijders afvallen. Onderdeel twee is een puntenkoers waarbij na een aantal ronden in van te voren te bepalen ronden punten worden toegekend. Zo behalen beide rijders dus een aantal punten waarmee hun classificatie wordt bepaald. Het derde onderdeel zijn de finales, die verdeeld zijn in een troost- een kleine- en een grote finale. In deze finales wisselen de rijders elkaar af en dat vindt plaats d.m.v. afduwen. In het wisselvak aan de spoorbaankant gaat 1 rijder van het koppel klaar zitten in schaatshouding en hij of zij wordt door de van achter naderende koppelgenoot afgeduwd. Dit is erg leuk voor het publiek om te zien. Tijdens de wedstrijden kunnen premies uitgeloofd worden en de winnaars van de grote finale ontvangen de jaarlijkse wisseltrofee : de Klaas Pander Memorial.

Schrijf je nu in voor dit mooie evenement!

Organisatiecomité – Lou Hoogewerf