door: Willy Gies- Spiegelavond IJsclub Haarlem op woensdag, 11 januari 2017

1. Wat zijn de karaktereigenschappen van onze club? – Wat is het DNA?
  2. Hoe onderscheiden we ons: wat gaat goed?
  3. Wat willen we nooit veranderen bij onze club?
  4. Hoe ziet de ideale vereniging er over 5 jaar uit? Wat is jouw/onze droom? Kunnen we samen toekomstperspectief creëren door aan de slag te gaan?
  5. Hoe kunnen we ruimte geven aan nieuwe initiatieven?
  6. Wat kunnen we zeggen over de cultuurkant – zeg de mens kant – van onze vereniging en is dat niet onderbelicht / onbekend?
  7. Deze vragen had Boudewijn, onze voorzitter, aan diegenen, die zich hadden opgegeven voor deze spiegelavond toegezonden. Eveneens stond het op onze website.

Boudewijn opent deze avond met een kort woordje. Deze avond is de start van een proces en misschien zijn er nog wel één of twee avonden nodig. De avond zal geleid worden door Marcel Ott.
Er druppelen nog wat ijsclubleden binnen, die om wat voor reden dan ook iets verlaat zijn. Deze worden met een hartelijk applaus ontvangen om hen positief welkom te heten.

Marcel Ott

Marcel Ott stelt zich voor. Hij werkt bij Brain Club, een bedrijf dat werkt aan verandering brengen binnen een organisatie. Deze avond (hij voelt zich verbonden met de club en legt uit hoe dit is ontstaan) wil hij voor de IJsclub organiseren.
Marcel vertelt hoe in grote lijnen de avond zal gaan verlopen en vervolgens worden we verzocht om in groepjes van vijf bij elkaar te gaan zitten. Naast luisteren naar het verhaal van Marcel zal er ook door deze groepjes worden gewerkt. De eerste opdracht is om na te denken waarin we uniek zijn. Hierbij kun je de opmerking maken “ik ben de enige die…..
Hiermee kan het sociale kapitaal naar boven worden gehaald. Enthousiast wordt deze opdracht uitgevoerd aan de diverse tafels. De sfeer zit er direct goed in.

Creatief proces

Na dit onderdeel vertelt Marcel een en ander over het creatief proces.
Dromen is de basis voor creatief denken. Daarbij dienen een aantal punten in acht genomen worden, zoals b.v. respecteer ieders input, de kunst van luisteren verstaan.
In tweetallen wordt geoefend in het brengen van voorstellen, en de tegenwerping door de ander, dus het ja maar……gebeuren.
Plenair komen een aantal reacties naar voren, wat het doet met je, wanneer je de ja maar-cultuur hanteert, zoals
– wat kan iemand terug geven
– als iemand iets positiefs zegt, is het vervelend iets negatiefs terug te zeggen
– wat ga je ermee doen?

Vervolgens gaan we nu in duo’s oefenen in het zeggen van ja en…. Hij doet er een schepje bovenop … dit is een andere mindset.

Ja..maar..

Geeft energie, het lokt uit om positiefs te zeggen, je gaat breder denken.
De ja-maar zeggers zijn echter ook heel belangrijk, luister en kijk wat hij aan betrokkenheid te vertellen heeft. Wanneer je de ja-maar zegger negeert omdat je hem een klager vindt, mis je zijn/haar grote betrokkenheid, waarin toch weer ideeën naar boven komen.

Verhalen vertellen, waar ben je trots op, waarom ben je lid van de vereniging. Verzocht wordt om op geeltjes twee punten te schrijven waar je trots op bent. Wat je opgeschreven hebt, mag je delen met de rest van de tafel.
Aan alle tafels worden leuke verhalen verteld met daarin verwoord waarom ze trots zijn op de IJsclub Haarlem. De keywords van deze verhalen worden verzameld en opgeschreven op een groot vel. Per tafel worden deze keywords aan alle ijscluppers gepresenteerd, zodat iedereen weet wat naar voren is gekomen.

Hoe vaak geven we elkaar een compliment. Hoe vaak kunnen we in de spiegel kijken en zeggen “dat doen we goed”. Het mag ook benoemd worden op het moment dat je het uitspreekt.

Verhalen over het oude clubhuis, samengevat in het boekje ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan. Fijn te horen dat het gesteund wordt door zoveel mensen. Zoek elkaar op en geef elkaar een compliment.

Complimenten geven geeft een positief gevoel en het is de bedoeling om een positieve cultuur te creëren. Kwaliteit van kritisch denken, een aantal dingen kunnen beter of anders.

We gaan 2 veranderpunten benoemen op een geeltje. Het kan ook zijn dat je iets bekrachtigt, je wilt dat iets blijft, iets wat voor jou van belang is.

In groepjes worden de veranderpunten gedeeld. Luister naar wat de ander zegt. Het is de behoefte van wat de ander zegt. Stel je oordeel nog even uit. Er wordt hard gewerkt in de groepjes. Je ziet een enorme positiviteit ontstaan. De ideeën worden verzameld op grote vellen papier, die weer plenair worden gedeeld.

Behoefte aan veranderfase: Verandering delen met elkaar. Het zou fantastisch zijn om….

Volgende sessie

Diverse positieve ideeën worden door de leden naar voren gebracht. Er is twee uur heel hard gewerkt. De avond zit er op. De volgende stap zou zijn de ideeën mee te nemen naar de volgende sessie.Dit is een eerste stap. We willen graag naar een streep aan de horizon. Verder gaan bouwen met wat we willen over 3 tot 5 jaar.

Reclame maken zodat nog meer andere mensen actief gaan worden en ook jeugd erbij betrekken, is het doel. Afgesproken wordt een nieuwe datum te prikken. Het verslag zal op de website worden gezet en in de Glijwijzer worden gepubliceerd. Afgesproken wordt een avond te plannen na de Baselgaweek. Marcel Ott zal weer graag het voortouw nemen in deze te plannen avond. Boudewijn bedankt alle aanwezigen voor hun input.

PS: de volgende spiegelavond is op 8 maart 2017.