Zaterdagavond 4 november werd voor de dertigste keer gestreden om de Haarlem Trofee. Negen ijsclubs uit het land gooiden hun beste rijders in de strijd om de beker uit Haarlem mee te nemen. Per team mochten 10 rijders en rijdsters opgesteld worden die allemaal een 500 en een 1.500 meter rijden. Per categorie en per afstand worden punten verdeeld en het team dat aan het einde van de avond de meeste punten verdiend heeft, is de winnaar van de Haarlem Trofee. Vorig jaar was de winst voor IJsclub Haarlem, dus de lat lag hoog!

Dit jaar hebben we als IJsclub onze kansen op de winst vergroot door maar liefst twee teams in te zetten met Vanja Huiberts en Chris Prenen als coaches van dienst. Twintig rijders van onze club uit heel veel verschillende groepen: clubrijders, onze drie clubselecties, Team Beyond en de Schaatsacademie/baanselectie/RTC. Dit is nou precies wat toernooien rijden zo leuk maakt. Met allemaal enthousiaste schaatsers van je eigen club, die je misschien niet of weinig ziet, gezamenlijk voor die beker rijden.

Team 1: Daphne Iskes, Stijn Tissen, Tessa Veltman, Maas de Kruijk, Nathalie Janssen, Ted de Kruijk, Julia Noordenbos, Jeroen Janissen, Ingrid Ruijgrok, Danny Witkamp.

Team 2: Manon Iskes, David Bergfeld, Yasmijn Jorritsma, Sven Heijnen, Tessa Timmerman, Robert Serraris, Madelon Reijne, Steef van Gelderen, Ramona van Leeuwen-Van Noort, Evert-Jan van Dijk

Aan het begin van de avond hadden we door de hoge luchtvochtigheid en temperatuur nog wat zorgen over de kwaliteit van het ijs, maar naarmate de avond vorderde, werd het ijs steeds beter en de tijden sneller. Zo snel zelfs, dat er een paar PR’s sneuvelden. De prima baanverzorging van Frank Zuurendonk had daar natuurlijk ook een belangrijk aandeel in.

Door het hoge niveau van de rijders werd het een echte strijd. Spannend, fair en zeker ook gezellig. De tussenstand na de 500 meters liet dat ook duidelijk zien, want ons eerste team stond gedeeld eerste met HC Gooi en Vechtstreek en ons tweede team gedeeld derde met STG Hoorn. Een gelopen koers was het dus zeker niet. Verre van dat. Gelukkig stonden er twee coaches op het ijs waardoor de aanvalsplannen voor de 1.500 meter met alle rijders konden worden doorgesproken. Die beker moest en zou in Haarlem blijven. Verliezen in eigen huis is natuurlijk geen optie. Zeker niet met deze twee teams!

Op de 1.500 meter moest het dus gebeuren. Iedereen ging er vol voor. Goed gedaan! Stijn reed een geweldige rit en gaf alles. Hij heeft nog steeds pijn in zijn benen heb ik gehoord. Maas reed pardoes een PR, dus piekt op het belangrijkste toernooi van het jaar en Ted vloog er ouderwets hard in. Tessa Veltman reed een solide race, dicht bij haar PR. Julia reed relaxt maar steady naar een topnotering in haar categorie en Danny reed als een Zwitsers uurwerk. Ramona liet ons nog even schrikken toen ze zichzelf probeerde pootje te haken, maar hersteld direct en dook in elkaar om de 1.500 meter te temmen. Hoogtepunt van de avond voor velen en zeker voor team 1 was het bijna-baanrecord van Jeroen Janissen die ons een college 1.500 meter rijden gaf. Leerzaam Jeroen. Erg leerzaam.

En dan is het wachten op de prijsuitreiking. Niek is blijkbaar van de suspense, dus eerst wordt de prijsuitreiking voor de individuele klassementen gedaan. Drie schaatsers per categorie aar het podium. En dan wordt het toch wel spannend. Hebben we wel genoeg punten bij elkaar gereden? Best wel veel medailles, dus het moet kunnen. Toch? Of niet? Kom op nou! En dan het eindklassement. Vierde plaats voor team 2. Net naast het podium, maar met een heel klein verschil. Nummer 3, STG Hoorn. Nog maar twee clubs te gaan. Tweede plaats is voor HC Gooi en Vechtstreek. Winnaar: IJsclub Haarlem team 1! Die beker is ook dit jaar voor onze prijzenkast!

Iedereen geweldig gereden en dank voor jullie inzet. Ook dank aan alle vrijwilligers langs en op de baan en last-but-not-least, Esmé van Benthem en Marjolein Lohmann voor de perfecte organisatie.

Chris Prenen

1. IJsclub Haarlem e/o –  181 punten
  2. HC Gooi en Vechtstreek –  146 punten
  3. STG Hoorn –  123 punten