De Klaas Pander Memorial werd dit jaar onder ultieme omstandigheden gereden. Het ijs was supersnel en de wind hield zich afzijdig. Buiten het ijs was er bij de start een gezellige sfeer rondom de baan.

18 koppels gingen de strijd met elkaar aan waaronder 5 junioren A en B. Deelname was uit verschillende regionale verenigingen zoals Kees Jongert, Ijsclub Ter Aar, Ijsclub de Blauwe Beugel, IJsclub Haarlem, Ijsclub Vzod, ijsclub Nut en Vermaak en Ijsclub Nova Zembla.

Gem Wender en Evert Jan van Dijk wisten hun titel te prolongeren. Die kregen zij niet kado van Edward en Tristan Hagen (junior a) die lange tijd op kop reden in de A finale. Toen voor de pauze de tussenstanden bekend waren stonden voor het rijden van de grote of A finale Edward en Tristan Hagen aan de leiding gevolgd door Evert Jan van Dijk en Gem Wender en als derde koppel Stan Jonkmans en Maarten de Vries.

Voor de kleine of B finale hadden zich eveneens 6 koppels geplaatst met Johan en Pieter Tieme Weenink (junior b) aan de leiding gevolgd door Jeroen van Hoek en Ton Lemmers en als derde koppel David Peyrot en Bas Schrage. Pieter Tieme liet zelfs de 6-banenmarathonwedstrijd voor de dag erna schieten omdat hij liever deze Memorial wilde rijden. Bravo Pieter !  In het begin van deze finale hadden de gebroeders Fred en Sjaak Molenaar enige voorsprong opgebouwd, maar helaas door een ongelukkige wissel raakten ze de kans op het ereschavot kwijt.

Voordat de troost of C finale aanving was de stand aan kop Mike Teunisse en Dick Millenaar gevolgd door het koppel Martin Knegt en Vincent van Balderen en als derde het koppel Milan Kracht en Lex Rolvink.

In de C finale welke als eerste van start ging , ging het er direct hard aan toe. Er werd een verbeten strijd geleverd welke uiteindelijk resulteerde in : eerste plaats: koppel Martin Knegt en Vincent van Balderen, Tweede plaats: Milan Kracht en Lex Rolvink en op de derde plaats ; Jaap Tanis en Rob Ligtenberg.

In de B finale waren de medailleplaatsen voor de koppels:  Johan en Pieter Tieme Weenink, David Peyrot en Bas Schrage en Jeroen van Hoek en Ton Lemmers.

In de A finale hadden Edward en zijn zoon de eerste plaats in het vizier, maar de hevige tegenstand van Evert Jan en Gem weerhield hen nipt van dat doel. De einduitslag hier was: een eerste plaats en gouden medailles (bovendien weer voor een jaar houder van de KLAAS PANDER WISSELTROFEE) ; Evert Jan van Dijk en Gem Wender op de voet gevolgd met zilveren medailles  Edward en Tristan Hagen en als derden voor de bronzen medailles  Stan Jonkmans en Maarten de Vries.

Deelnemende junioren waren: Tristan Hagen (Kees Jongert) , Michiel Kok (IJch) , Dennis Knegt (IJch), Famke Gerritsen (Vzod), Pieter Tieme Weenink (Nova Zembla) .

Bekijk hier de uitslagen (red.)

Lou Hoogewerf