Tweede Kerstdag, de wekker staat om 05:00. Het Kerstdiner nog vers in het geheugen, maar de focus al op het trainingskamp van de clubselectie in Stavanger, Noorwegen. De groep van Richard de Jonge en Chris Prenen gaat zich zes dagen lang afbeulen op één van de mooiste en gezelligste ijsbanen van Europa. Misschien wel van de wereld. 14 jongens en meisjes en Yvonne en Gerard als steun en toeverlaat. En natuurlijk Marit die een niet onbelangrijke taak had.

Bij aankomst was er ruimte om meteen het ijs op te gaan, maar de week is nog lang en aan het einde van de middag stond er sowieso een training gepland. Eerst naar het hotel dus. Op dit moment weten de rijders nog niet goed wat hen te wachten staat en dat laten Richard en Chris voorlopig zo. Je moet niet alles meteen vertellen immers. Ons onderkomen is spartaans, maar het voldoet ruim voldoende. Koken doen we zelf iedere avond en het is best gezellig.

De eerste ijstraining is om te wennen aan de baan en het ijs. IJs dat er prachtig bijligt. De ijsmeester vraagt zelfs hoe je het wil hebben en wanneer je een baanverzorging wil. Wat een ongekende luxe en wat zijn alle Noren vriendelijk. We voelen ons bijna Jac Orie en Bjarne Rykkje! Bjarne, waarvan op de laatste dag in Stavanger duidelijk werd dat hij trainer van de Noorse allrounders wordt. Gefeliciteerd Bjarne! IJsclub Haarlem begint toptrainers als exportproduct te krijgen.

Door de goede contacten van Marianne Hogenes en Gerard Heijnen is er op de voorlaatste dag een wedstrijd waar we aan mee mogen doen en midden in de week zijn we thuis uitgenodigd bij Erik Dahle, de voorzitter van de lokale ijsclub. In een prachtige houten hut in zijn tuin zitten we samen met zijn rijders en rijdsters en kunnen we de 10 kilometer van het OKT samen kijken. Het voelt voor Richard en Chris als nieuwelingen als thuiskomen. En de Noren zijn erg geïnteresseerd in het gebruik van eiwitten en maltodextrine dat onze rijders gebruiken. Anders dan de bananen die de Noren eten. Dank ook aan Daniel, de eigenaar van de schaatswinkel in de ijshal voor alle goede zorgen!

Aan het einde van de week waren de Noorse toppers ook op het ijs. Lorentzen, Pedersen, Bøkko, Rukke, en een heleboel waarvan ik naam niet heb onthouden. En natuurlijk extra bijzonder om met sprintcoach Jeremy Wotherspoon op het ijs te staan. 10 jaar lang de houder van het wereldrecord 500 meter met 34,03 en viervoudig wereldkampioen sprint.

De trainingen verdelen we over de dag. ’s Ochtends om half 10 warming-up, om 10 uur ijstraining en dan na de lunch de meeste dagen nog een droogtraining in de hal of het krachthonk. Dan mogen ze even uitblazen en om 16:00 weer aantreden voor de warming-up van de tweede ijstraining. Een vol programma dus. Maar dat is waar een trainingskamp om draait. En dat hebben ze geweten. Gingen ze de eerste nacht nog door tot middernacht, de avonden daarna gingen de kaarsjes steeds eerder uit. De laatste avond vroegen sommigen zelfs al om half 10 of ze toch niet echt mochten gaan slapen. Of iedereen 31 december tot 12 uur op is kunnen blijven, betwijfelen we!

Tijdens de trainingen kregen de rijders een buddy toegewezen waarmee een opdracht moest worden uitgevoerd. Aan het einde van iedere dag was een prijsuitreiking voor het koppel dat de meeste punten had verdiend. Soms voor een technische opdracht, soms op snelheid, maar altijd inclusief motivatiepunten. En Marit was ons onafhankelijke jurylid en verantwoordlij k voor het omhangen van de wisselmedailles. Goed gedaan Marit!

Het was een topweek en de rijders hebben stuk voor stuk keihard gewerkt. De rustweek is dan ook dubbel en dwars verdiend! Wat ons betreft zijn jullie klaar voor een sterke tweede helft van dit schaatsseizoen.

Chris Prenen

Volg de clubselecties ook op Facebook: https://www.facebook.com/ijsclubhaarlemclubselecties/