De Kennemercup is een baan-brede schaatscompetitie tussen wedstrijdrijders van alle verenigingen die de ijsbaan van Haarlem als thuisbaan hebben en wordt over meerdere avonden gereden. Na evaluatie van het eerste seizoen wordt de competitie in aangepaste vorm voortgezet in seizoen 2018-2019. De belangrijkste verandering is, dat de cup wordt toegekend op het totale puntentotaal per seizoen en niet meer per individuele afstand.

Er zijn bij zowel de dames als de heren zes leeftijdscategorieën: Junioren C, Junioren B, Junioren A, Neo-Senioren, Senioren en Masters. Een aantal wedstrijden voor de junioren C zal niet meetellen voor de Kennemercup, maar voor de IJsbeercup. Pupillen doen niet mee aan de strijd om de Kennemercup; zij hebben hun eigen competitie bij de IJskonijncup. X dagen voor de wedstrijd zal de wedstrijd worden opengezet voor rijders van andere banen. Zij schaatsten tegen betaling en buiten mededinging van de Kennermercup mee.

Iedere schaatser rijdt 11 avonden een 500m en een keuze-afstand (1000-1500-3000). Op vier avonden kan er gekozen worden tussen lange afstanden (5-10km) of de sprint (100-300-700).
Per avond wordt er een klassement voor de verschillende keuzegroepen opgemaakt. Per afstand worden per categorie de punten toegekend volgens de wereldbeker A-divisie lange afstanden. Hierop zijn twee uitzonderingen: De winnaar krijgt 101 punten en de rijders op plaats 13 en lager krijgen 10 punten voor deelname. Dit om deelname te belonen. Rijders die zich afmelden voor één van de afstanden, zullen voor de wel gereden afstand alleen punten voor aanwezigheid krijgen. De verdiende punten worden bij elkaar opgeteld voor het eindklassement.
Het seizoen wordt afgesloten met een kleine vierkamp of sprintvierkamp: De open Haarlemse kampioenschappen. Dit is een apart kampioenschap, die niet meetelt voor de Kennermercup. Tijdens dit toernooi zullen wel de prijzen van de Kennemercup worden uitgereikt.

Bron en meer info op www.bchaarlem.nl