Na amper een week schaatsen in Haarlem stond op 6 oktober het eerste en misschien wel leukste evenement van het jaar op de kalender: het (nu nog officieus) Nederlands Kampioenschap voor Clubs in schaatstempel Thialf.

Dit is een initiatief van Sicco Janmaat, assistent coach van Jac Orie bij TeamLottoNL-Jumbo. Omdat in heel Nederland het aantal jeugdwedstrijdschaatsers afneemt, wilde hij een impuls geven aan het wedstrijdschaatsen. Laten zien dat dat ook de topschaatsers lid zijn van een vereniging en ooit begonnen zijn als jeugdlid. Door de toppers één keer per jaar met hun clubgenoten uit de provincie te verenigen hoopt hij de clubliefde te vergroten.

Sicco Janmaat: “Steeds minder kids worden lid van een vereniging. Als we daar nu wat aan doen kunnen we Nederland op niveau houden als schaatsland”.

Tussen de toppers

Hoe leuk is het om een wedstrijd te mogen rijden voor je eigen club, tussen toppers als Ireen Wüst, Sven Kramer, Lotte van Beek, Jan Smeekens, Patrick Roest, Antoinette de Jong en Hein Ottespeer? Die kans krijg je normaal gesproken nooit, tenzij je een NK senioren gaat rijden.

IJCH 2e op de ranglijst

De basis om clubs uit te nodigen is een ranglijst van alle wedstrijdrijders per ijsclub over twee jaar. Op basis van die stond IJsclub Haarlem zelfs tweede! Tweede, dat is echt goed. Dat betekent dat we heel veel schaatsers op hoog niveau hebben rijden. Maar hoe krijg je die rijders dan ook daadwerkelijk aan de start zo vroeg in het seizoen?

Irene, Guus en Peter hebben avonden achter elkaar gebeld en gemaild en vanwege de korte tijd tussen aankondiging en wedstrijd en omdat het zo vroeg in het seizoen is, was dat niet zonder meer gedaan. Trainingskampen of andere zaken, betekenen dat niet iedereen die hoog in de ranglijst stond in te zetten was, maar we zijn uiteindelijk met een heel mooi team afgereisd naar Thialf. Dank voor jullie inzet!

En dan sta je in Thialf. Officiele ontvangst met accreditaties voor het middenterrein, een uitgebreide briefing voor de teamleiders en coaches, de NOS en het Jeugdjournaal aanwezig. Jac Orie als coach voor Den Haag – Westland, Patrick Roest als rijder voor STV Lekstreek, Ireen Wüst voor IJsclub Tilburg. En al die andere toppers die ik net noemde. En de kleedkamers worden gedeeld door de rijders.

De wedstrijd

De wedstrijd is in twee delen opgezet. Eerst rijden de junioren en daarna de senioren. Alle junioren categorieën zijn bij elkaar gevoegd, dus van junior-C tot en met junior-A. En bij de senioren de neo-senioren, senioren en masters. Iedere deelnemer mag slechts één afstand rijden. Voor de junioren zijn dat de 500, 1000 en 1500 meter en voor de senioren komt daar nog een 3000 meter bij. Iedere club moet dus 14 rijders opstellen, plus reserves. Dat is een groot team. Maar daardoor kunnen veel meer rijders deelnemen dan bij andere toernooien.

Het klassement wordt opgemaakt door alle afstanden terug te rekenen naar de 500 meter en die punten bij elkaar op te tellen. Het is dus zaak om altijd te finishen, wat er ook gebeurt. De organisatie streept per club het minste resultaat weg zodat een DQ niet meteen betekent dat een club kansloos is in de einduitslag.

Verdienstelijke 7e plaats

Onze junioren leveren een geweldige strijd en na wat heen en weer geschuif in het live bijgehouden klassement sluiten we het eerste deel af als vierde. Heel erg knap! Bij de senioren is het geweld van de nationale schaatstop indrukwekkend. Intimiderend misschien wel. Onze senioren hebben gestreden als leeuwen en leeuwinnen, maar tegen een baanrecord van Patrick Roest, een magnifieke 1000 van Wüst en een allesvernietigende 500 van Hein Ottespeer konden we toch net te weinig inbrengen om onze vierde plaats te behouden. We sluiten de dag af met een heel verdienstelijke zevende plaats in het klassement. En vooral met een geweldige ervaring, want was dit een leuk evenement en wat is het mooi om met al die schaatsers zo’n kampioenschap te rijden.

Nederlands kampioen is STV Lekstreek geworden met een heel sterk team. Tweede Hardrijders Club Heerenveen. En Alkmaarse IJsclub werd verrassend derde met een team dat over de volle breedte heel erg sterk was, maar nergens echt uitblonk. Door die brede basis hebben ze dus overal in de top meegedaan en zo het podium gehaald. Heel erg knap. Dat moeten we als IJsclub Haarlem ook kunnen als ik kijk naar al die toppers die we hebben bij de club.

Volgend jaar staan we er weer en topschaatsers van Haarlem: zet zaterdag 5 oktober maar vast in jullie agenda! Laten we die tweede plaats gewoon bewijzen en mikken op die beker!

Chris Prenen

Meer info: