In 1982 heeft de IJsclub Haarlem met succes meegedaan aan de Tatrabokaal in het Poolse Zakopane. Het was een Oost Europese topwedstrijd. Dit resulteerde dat wij in 1983 weer een uitnodiging kregen om daar mee te doen. Met een sterk team werd er afgereisd naar de Poolse baan, een hele onderneming. Langs de “Muur”, alles in de auto nakijken zelfs met spiegels eronder, schaatsen laten zien en meer van dat soort grappen. Uiteindelijk met de ruil van een of meer CDs konden we redelijk snel door.

Tatrabokaal

De Tatrabokaal was een Poolse topwedstrijd waar de Poolse rijders zich konden plaatsen voor internationaal werk in het westen. Er waren Russen, Polen, Roemenen, Oost-Duitsers en IJsclub Haarlem. Met een sterk team van acht rijders met o.a Ben Rückert, Victor van den Hoff, Dirk Dijksman, Herman Nota werd er met drie volgepakte auto’s naar Zakopane vertrokken. Onder leiding van trainer Piet Schipper en de team leiders Jan van Gennip en Aris Dijksman. En voor de catering Reina van Gennip en Berthy Dijksman.

Tomaszow

In Zakopane was het weer bar en boos door harde wind en sneeuwval, er is nog geprobeerd de sneeuw weg te werken maar in de bocht lag het meer dan 2 m. hoog. Goede raad was duur, maar de Poolse bond had een oplossing. De baan in Tomaszow Mazowiecki is nog wel niet klaar maar je kunt er wel schaatsen. En het is maar 100 km. Goed de hele karavaan weer ingepakt op naar Tomaszow.

Koffie automaatje

Daar aangekomen bleek de baan wel klaar te zijn om te vriezen maar dat was het dan ook. Er was verder niets, een kale betonplaat, geen hek, geen boarding, en een stokoude Zamboni uit het buitenland overgenomen. Langs de baan waren een paar containers neergezet voor elk team één. Wij hadden gelukkig een technische man bij ons die stroom heeft aangelegd, een stopcontact gesloopt zodat Reina van Gennip haar koffie automaatje tenminste kon aansluiten. Het werd zo toch nog genoeglijk.

Zamboni tanken

Het ijs was bar en boos, maar het was een leerproces voor de ijsmeester, nou ja ijsmeester. Na een paar ritten moest hij de Zamboni tanken, dus reed hij even naar het dorp, en als je weet dat de wegen er met koolas werd gestrooid kun je je voorstellen hoe hij terug op het ijs kwam. Hierdoor is het dat ik niet over wedstrijd en tijden zelf wat hoef te zeggen.

Ik dacht hier aan toen ik las dat de wereldbeker wedstrijden nu op een overdekte baan Tomaszow in worden verreden. En wij als ijsclub, net als in Baselga, als eerste club op een nieuwe baan hebben gereden. Een onvergetelijke ervaring.

Aris Dijksman