Het nieuwe schaatsseizoen staat binnenkort weer voor de deur. Komend seizoen gaan er twee dingen veranderen bij de marathoncompetitie Haarlem op maandag. Ten eerste willen we de indeling van de marathons veranderen. De nieuwe indeling is gebaseerd op niveau en niet meer op geslacht en leeftijd. We zien al geruime tijd een leegloop in een aantal categorieën. We hopen dat door deze nieuwe indeling de wedstrijden met rijd(st)ers van gelijk niveau attractiever worden. Bovendien denken we dat het algemeen niveau omhoog zal gaan. Iedereen (heren, dames, jongens en meisjes Junioren A en B) kan inschrijven bij de categorie van hun niveau. Hieronder een overzicht van de oude en de nieuwe situatie.

Nieuwe Categorie (Samenvoeg)Oude Categorie Aantal deelnemers oude indeling Beoogd aantal deelnemers nieuwe indeling Aantal ronden nieuwe indeling
Cat.1 C1 / M1/ D 20/16/5 =  41 +/- 41 60
Cat.2 C2 / M2/ D 15/38/6 =  59       59 40
Cat.3 M3/ D                    57       44 35
Cat.4 M4/ D                    74       44 30
Cat.5 M4/D en instappers       43 25
Totaal     231     231

Dit houdt in dat er voor Cat.1 feitelijk weinig verandert. C2 en M2 worden samengevoegd. Vanuit M3 kunnen er een aantal deelnemers onderin het klassement naar Cat. 4. En M4 wordt gesplitst in Cat.4 (degenen die vorig seizoen punten gehaald hebben in de M4 competitie) en Cat.5 (degenen die vorig seizoen geen punten gehaald hebben in de M4 competitie) en instappers kunnen meedoen in Cat.5 . De ene maandag rijden de categorieën 1 en 2. De andere maandag rijden de categorieën 3, 4 en 5.

Een tweede verandering is de manier van inschrijven. De inschrijvingen dienen met ingang van dit seizoen net als de langebaanwedstrijden via inschrijven.schaatsen.nl gedaan te worden. Let op: In tegenstelling tot wat bij de inschrijving wordt vermeld is deelname niet gratis! (De online betalingsmodule is nl. nog in opbouw). Je schrijft je eenmalig in voor de gehele Marathoncompetitie Haarlem 2019-2020. Het inschrijfgeld hiervoor moet voor aanvang van de wedstrijd contant betaald worden boven in de jurytoren, dit kost € 20,00. Of je schrijft in voor één wedstrijd, dit kost € 5,00 (plus dag licentie). Ook deelnemers zonder abonnement op Haarlem maar met een baankaart kunnen inschrijven. Deze baankaart kun je aanschaffen bij je vereniging. Inschrijving is mogelijk gedurende het gehele seizoen, tot 1 dag voor elke wedstrijd. Zorg ook dat je licentie is verlengd en de marathon discipline is aangevinkt in mijn.knsb.nl anders lukt de inschrijving niet. Inschrijvers voor het zesbanen toernooi moeten dat boven in de Jurytoren doen, het inschrijfgeld hiervoor bedraagt € 25,00 en dient contant afgerekend te worden. We willen jullie vragen om zo snel mogelijk in te schrijven, dan krijgen we alvast een indruk of met name de Cat. 4 en 5 goed verdeeld worden. Met een enkele uitzondering daargelaten blijven jullie beennummers hetzelfde. De uitzonderingen krijgen tijdig bericht. We zien jullie graag bij de eerste wedstrijd voor spek en bonen op 30 September!

De marathoncommissie zoekt nog versterking in het vrijwilligers team. Heb je interesse neem dan contact op met Tjierd Kooij: marathon@bchaarlem.nl

Zesbanen toernooi kun je hier vinden.