– van de Baancommissie – De Kennemercup is een baanbrede schaatscompetitie tussen wedstrijdrijders die de kunstijsbaan Kennemerland Haarlem als thuisbaan hebben en wordt over 18 avonden verreden. Nieuw dit seizoen zijn een ploegenachtervolging, een mass start en het oliebollentoernooi op 28 en 29 december.

Er zijn bij zowel de dames als de heren zes leeftijdscategorieën: Junioren B, Junioren A, Neo-Senioren, Senioren en Masters. Een aantal wedstrijden waarbij junioren C kunnen deelnemen zal
meetellen voor de IJsbeercup. Pupillen doen niet mee aan de strijd om de Kennemercup; zij hebben hun eigen competitie bij de IJskonijncup.
Op 9 avonden rijdt iedereen een 500m en een keuze-afstand. Op de overige avonden wordt er gesprint, een lange afstand, een ploegenachtervolging of mass start verreden. Tijdens het oliebollentoernooi kan er gekozen worden voor een sprint- (za 500-1000, zo 500-1000) of allround toernooi (za 500-1500, zo 1000-3000). Iedere avond telt afzonderlijk mee voor de Kennemercup, maar het toernooi zelf kent ook zijn eigen prijsuitreiking.
Per avond wordt er een klassement voor de verschillende keuzegroepen opgemaakt. Per afstand worden per categorie de punten toegekend volgens de wereldbeker A-divisie lange afstanden. Hierop is 1 uitzondering. De rijders op plaats 13 en lager krijgen 10 punten voor deelname. Dit om deelname te belonen. Rijders die zich afmelden voor één van de afstanden, zullen voor de wel gereden afstand
alleen punten voor aanwezigheid krijgen. De verdiende punten worden bij elkaar opgeteld voor het eindklassement.
Inschrijven gebeurt via https://inschrijven.schaatsen.nl. De inschrijving wordt 2 weken voor de wedstrijd opengesteld. Als de wedstrijd op de donderdag voor de wedstrijdavond nog niet vol is, kan deze worden opengesteld voor junioren C of rijders van andere banen. Deze rijders rijden dan buiten mededinging mee.
Het seizoen wordt in het weekend van 29 februari en 1 maart afgesloten met een kleine vierkamp en/of sprintvierkamp: De open Haarlemse kampioenschappen. Dit is een apart kampioenschap, die niet meetelt voor de Kennermercup. Tijdens dit toernooi zullen wel de prijzen van de Kennemercup worden uitgereikt.

Hier vind je het volledige wedstrijdoverzicht