Jaarverslag van de fietstoertochten en een verslag van de deelnemer.

Ook dit jaar zijn er van april t/m september maandelijks tochten gereden.
Zondag 28 april 50 en 75 km
Zaterdag 18 mei 60 en 100 km
Zondag 16 juni 70 en 120 km
Zaterdag 13 juli 85 en 140 km
Zondag 11 augustus 100 en 160 km
Zaterdag 7 september* 120 en 180 km (*wegens slechte weersomstandigheden op zondag 8 gereden)

De speciale tocht die gepland stond voor 6 juli is niet doorgegaan. Het plan was in het kader van het 150 jarig jubileum een toertocht met en langs andere ijsclubs uit ons gewest te organiseren. Gekeken wordt of dit alsnog in de komende zomer mogelijk is.

Bij elke groep reden minimaal 2 wegkapiteins mee die in de weken voorafgaand aan de tocht de route verkend hadden. Naast de route letten de wegkapiteins ook op veiligheid en dat de snelheid beperkt blijft.

Door de geleidelijke toename in afstand kunnen ook de fietsers die niet gewend zijn aan de grotere afstanden het vertrouwen in hun eigen kunnen opbouwen. De maximale snelheid voor de korte afstand is rond de 25 km / uur, de lange afstand rond de 30. De vraag naar de lange afstand in het lage tempo krijgen wij steeds vaker, net als de vraag naar kortere afstanden tot max. 60 km. Het aantal deelnemers was dit seizoen weer hoger dan voorgaande jaren. Door deze toename bereiken de groepen ook het gewenste maximaal aantal deelnemers van 10 a 12. De organisatoren zullen deze vragen met het plannen voor het komend seizoen meenemen.

Verslag van Franka van de Fortenroute:

Het was zo’n ochtend dat je naar je fietskleding staat te kijken en dan denkt: “Wel of niet dat thermohemd? Warme sokken of juist die nieuwe dunne? Mmm…even Buienradar checken.” Manlief niet, die heeft alles natuurlijk netjes klaar liggen en heeft die twijfels al heel lang geleden afgezworen. Geen gezeur, hup, we gaan! Dus een klein half uurtje later zaten we op de fiets richting de pont.

Ja, om kwart over 8 verzamelen bij de pont en dus niet om 9 uur bij de ijsbaan, Dat was even schrikken voor één deelnemer, aldus een verhitte WhatsApp-discussie. Maar hij is ook van die categorie ‘geen gezeur, hup, we gaan’ dus dit kleine misverstand legde hem geen strobreed in de weg. Flink doorgetrapt en hij sloot zich aan bij de rest van de groep die ondertussen uitgegroeid was naar meer dan 20 mensen.

Hans de Haan klom op zijn figuurlijke spreekzadel en heette iedereen welkom. Na een korte toelichting op de planning van de dag, zwermde de groep de boot op en begon het avontuur. Hugo de Groot, Hans de Haan, Theo Bakkum en Jeroen van Hoek navigeerden ons door landerijen en langs forten, hielden ons uit de wind, herderden achterblijvers naar de groep terug, hadden een neus voor koffie + appeltaart, hielden de moed er in en begeleidden ons na 160 kilometer (groep Theo en Jeroen) of 120 kilometer (groep Hans en Hugo) naar Fort Vijfhuizen.

De keuze van de organisatie om de fietstocht te verzetten van zaterdag naar zondag, bleek een goede geweest te zijn. Een stralende zon beloonde onze inspanningen en al snel voegden de 160-ers zich bij de eerder gearriveerde 120-ers. Tevreden, blij, trots, sportief, genietend van leuk gezelschap en lekkere drankjes. Het was een prachtige dag! Theo, Hans, Jeroen en Hugo, bedankt voor de organisatie!

(foto’s Joost Ruissen en Stef Bakker video: Stef Bakker)