UPDATE:

Zaterdag 21 december j.l werd er gestreden om de Klaas Pander Memorial. 15 koppels stonden aan de start.

Het ijzersterke duo Tristan Hagen en Wesley Hollenberg wisten hun titel te 🏆prolongeren. De B-finale werd gewonnen door David Peyrot en Daan de Vries.

Later meer…

Op 21 december 2019 om 20.00 u wordt voor de vijfde maal op de Haarlemse IJsbaan de Klaas Pander Memorial verreden. Een lustrum-editie dus deze keer. De voorzitter had al enige jaren terug het idee dat dit wel eens een traditie zou kunnen worden. Het gaat er al een beetje op lijken.

Inmiddels is het concept van deze Memorial wel bekend bij de deelnemers maar voor de belangstellende kijker hierbij nog even de volgende verduidelijking. De schaatswedstrijd heeft een marathon-achtig karakter en bestaat uit een drietal onderdelen voor koppels. Eerst start de afvalkoers met 1 rijder van het koppel, waarbij steeds enkele schaatsers afvallen. Daarbij worden punten voor de langst rijdenden toegekend. Daarna volgt voor de andere koppelgenoot, een puntenkoers, waarin schaatsers punten voor hun team verdienen en zo hun plaatsing in de finales bepalen.

Deze finales (C, B en A) zijn bijzonder omdat dan beide schaatsers elkaar afwisselen hetgeen gebeurt door elkaar op te duwen. Dit vindt plaats aan de spoorwegzijde van de ijsbaan, zodat het publiek daar dan ook het beste zicht heeft op dit spectaculaire onderdeel. Het winnende koppel van de A finale krijgt voor een jaar de wisseltrofee in handen waarin hun beider namen staan gegraveerd en dat betekent ‘eeuwige roem’.

Natuurlijk blijf je na het clubuur nog even om de deelnemers aan te moedigen en vooral bij de finales te komen kijken.

Ter verhoging van de gezelligheid rond de ijsbaan speelt er een dweilorkest en zijn er onder meer glühwein en chocolademelk te verkrijgen. Een fotograaf is aanwezig om leuke foto’s van de bezoekers met de look-alike Klaas Pander te maken. De organisatie ziet het publiek graag in groten getale komen kijken om de deelnemers aan te moedigen.

Na het clubuur heb je wat tijd om in ’t Hogerop wat warms te drinken. Om 20.00u de wedstrijd. Noteer het vast in de agenda!!

Inschrijven en informatie op de website: http://ijch.nl/klaaspander

Wedstrijd voor koppels (2 rijders)
– afvalwedstrijd (rijder 1)
– puntenkoers (rijder 2)
finales (aflossing tussen beide rijders)

Winnaars ontvangen de Klaas Pander Wisseltrofee (namen worden hierin gegraveerd, dus “eeuwige roem”)
Glühwein- en chocomelkraampje langs de baan Neem familie, vrienden en fans mee!

– Deelname staat open voor koppels van 2 schaatsers van
Junioren B t/m Masters Dames en Masters Heren van alle ijsclubs.
– Aantal ronden per onderdeel wordt op wedstrijddag bepaald (20 à 25)
– Zorg voor een goed werkende transponder !
– Inschrijving is geopend (http://ijch.nl/klaaspander)
– Inschrijfkosten: €10 per koppel, voor aanvang wedstrijd te voldoen
(graag gepast) of €5 per deelnemer.
– Bij individuele inschrijving krijg je (indien beschikbaar) een
koppelgenoot toegewezen door de organisatie.

Organisatie, BCHaarlem & IJCHaarlem