Het was het eerste lustrum en daarmee werd Klaas beloond met een prachtige avond met super ijs. De bijna 30-tallige jury (inclusief catering) ging er ook weer helemaal voor en niets stond een leuk evenement meer in de weg.

Ingeschreven hadden 15 koppels online en 1 koppel op de avond zelve.
In tegenstelling tot het voorgaande jaren konden de koppels eerst een vijftal ronden bij elkaar rijden waarvan de eerste loze ronde gebruikelijkerwijs achter “Klaas”, alvorens de echte wedstrijd los brandde. Bij de laatste ronden van de afvalkoers was al redelijk duidelijk hoe de plaatsing naar de finales er uit zou gaan zien maar eerst moest de koppelgenoot nog de punten binnenhalen in de puntenrace. Onder het oog van veel publiek, dat dit spektakel ook wel eens wilde bekijken, maakten Neo senioren Tristan Hagen (afvalrace) en zijn koppelgenoot Wesley Hollenberg (puntenkoers) dit keer de dienst uit. Na enige rust voor alle schaatsers braken de finales aan waarin hevige strijd werd gevoerd om de eerste plaatsen.

Aangezien een aantal koppels van Zaanstreek dit keer in Leeuwarden recordwedstrijden hadden, waren er minder deelnemers dan het vorig jaar en kon er met twee finales worden volstaan. Het afduwen was al de dagen ervoor goed geoefend op de trainingsavonden en verliep soepel.
De prijsuitreiking was zeer geanimeerd en vond plaats in het restaurant langs de baan dat vanwege de deelnemers en hun familie en fans, alsmede de juryleden, bomvol zat.

Winnaar van de B-finale was het duo David Peyrot (IJCH) en Daan de Vries (IJCH) (beiden S). De A-finale was ook deze lustrumeditie weer een prooi voor het duo Tristan Hagen (KJGRT) en Wesley Hollenberg (Alkmijc). Na een korte toespraak ontvingen zij uit handen van Lou Hoogewerf de fel begeerde Klaas Pander Memorial waarin voor de tweede maal hun beider namen worden gegraveerd.

Bekijk hier de uitslagen.