Op vrijdag 7 februari vertrok de bus vanaf de ijsbaan. Twee mannen zouden wegens privé-omstandigheden per vliegtuig nakomen. Onze entertainer Douwe kon wegens ziekte dit keer helemaal niet mee.

Na een voorspoedige reis kwamen we zaterdagmorgen vroeg aan, kamers ingeruimd, dorp verkend, wat gerust en in de zon gezeten. Wat een prachtig mooi weer was het. En dat de hele week.
Zaterdag laat in de middag de eerste training. Rustig aan en wennen aan de hoogte.
Zondagmorgen wederom schaatsen, daarna met velen naar Pampeago om te skiën en te wandelen rondom Cavalese. Er zijn zelden zoveel deelnemers die kant op geweest.
De twee mannen die op de vrijdag niet per bus meegekomen waren naar Baselga werden door hoteleigenaar Gomer persoonlijk op het vliegveld van Innsbruck opgehaald. Waarvoor grote dank. Laat in de middag onder perfecte omstandigheden weer getraind.
Maandag een training van Giorgio Baroni aan een van de groepen. Prachtige man deze Italiaan met zijn “bijzondere” Italiaanse Engels, maar iedereen geniet van hem en de trainingen die hij geeft zijn fantastisch. Er werden startclinics gegeven door Sylvia. Ook gaaf.

In de middag, wedstrijden…!
Veel spanning bij de deelnemers. Door de hoge temperaturen geen wereldtijden. Daarna nog een gezellige pub quiz gedaan onder leiding van Martijn Nikkels, het was hilarisch, fanatieke deelnemers, losse kledingstukken, heb mijn ogen uitgekeken wat mensen doen om te winnen. En het werd natuurlijk weer een latertje.
Dinsdag was het weer schaatsen, skiën en wandelen geblazen. Mountainbikes gehuurd en in de middag een route gereden o.l.v. Gomer, de hoteleigenaar. Mooie plekken gezien in de bergen. Hoogtes en diepe dalen, onderweg een pizzaatje gegeten bij zijn pizzatent met een biertje erbij. Fantastische middag. Ook de skiërs hadden zich vermaakt. In de avond na het zoals altijd weer voortreffelijke diner, een lichtjesavond gehad op de ijsbaan. Hector en Roel hadden kleine lichtjes op de ijsbaan gezet en de schaatsers hadden zichzelf ook van kleine lampjes voorzien. Een heel mooi romantsch gezicht, zo al die lichtjes en vrolijke schaatsers in hun gewone dagelijkse kleding. Limoncello langs de kant en over de baan schalde een opname van Douwe’s prachtige Baselga-lied: “De Bergen van Baselga”.

Woensdagochtend warmlopen, trainen, wedstrijden: Spannend! Alles goed verlopen, met dank aan trainers en juryleden. In de avond, na wederom een heerlijk diner, had Lou nóg een quiz.
Donderdag, de week schiet op. Deelnemers worden moe maar zitten wel weer allemaal om acht uur aan het ontbijt. Er staat elke keer weer een grote groep te warming uppen, leuk voor Christiaan die dat altijd met veel passie doet. Daarna trainingen, ook weer met Baroni en vervolgens skiën en mountainbiken; dit keer naar de piramides. Een andere groep vertrok naar Trento. Allemaal weer genoten. Prachtige dag. Zon, zon en nog eens zon. In de avond weer een mooi diner. Koud en warm buffet. Geweldig! Toen weer muziek van de lokale accordeonist en ons laatste avondfeestje. Er zat ook en aantal mensen naar het schaatsen te kijken in Salt Lake.
En wat gebeurde er buiten, er viel sneeuw!! Velen liepen de deur uit om sneeuwballen te gooien, een sneeuwpop te maken of te gaan sneeuwwandelen. De nacht werd ook pas rond twee uur afgesloten.

Vrijdagmorgen een witte wereld als de kers op de taart. Laatste training. Weer mooi weer, genieten en tot het allerlaatste moment op het ijs blijven. Ook gaf Baroni de wedstrijdgroep nog een pittige training. Vervolgens de kamers leeghalen, de laatste boodschappen doen en wijn en drank halen bij de groenteboer. In de middag nog een uurtje schaatsen en dan alles maar weer de bus in. Half zeven reden we weg. Een paar korte stops en zaterdagmorgen om kwart over acht stonden we weer in Haarlem. Poe alle ophalers konden weer eens niet uitslapen.

Zo dit is in het kort wat we allemaal gedaan hebben in dat kleine weekje Baselga, dingen zijn niet te vertellen die moet je meemaken.
Het was weer fantastisch dank aan alle deelnemers, trainers, vrijwilligers, zangers en gitaristen, organisatie…we doen het met zijn allen……en maken er dus ook met zijn allen een mooie week van.
Het was er weer een om in te lijsten…..

Peter Looij

Foto’s en uitslagen op de Baselga pagina