De Clubselectie is dit jaar wederom op trainingskamp gegaan, met dit jaar als bestemming Inzell, Duitsland. De groep bestaat uit tien rijders:

InzellFreek van der Ham
Ivar Schrama
Leanne Molenaar
Marit Gomes Bráz
Mats van den Bos
Mike van Dijk
Sterre van de Rhee
Sven Heijnen
Tessa Timmerman
Zus de Kruijk

Dit trainingskamp was Erik van den Bos de trainer en was Peter de Kruijk mee ter ondersteuning, waar nodig. Beiden hartelijk dank voor het mooie en gezellige kamp.

Zondag 22 December

Om 5:45 ’s ochtends is de clubselectie met 2 auto’s vertrokken vanaf de ijsbaan te Haarlem richting Inzell voor het jaarlijkse trainingskamp.
De reis liep zeer voorspoedig, waardoor we ruim op tijd op locatie, “Haus Stefanie”, arriveerden.
Na de tien uur durende auto rit kon iedereen zijn spullen uitpakken en even uitrusten, voordat we naar het dorp vertrokken voor het avondeten. Het avondeten werd de hele week verzorgd door Marnix in het sporthotel.

Maandag

De eerste twee ijstrainingen staan op de planning. Het ging vooral om het ijsgevoel en het omgaan met de hoogte, die invloed heeft op de zuurstof opname. Kortom een rustige training, waarbij het werken aan je techniek en aandachtspunten in het middelpunt stonden. Deze aandachtspunten hebben we voorafgaand aan het kamp individueel besproken met Erik.

Dinsdag

We hebben vandaag maar één ijstraining gehad, omdat de ijsbaan wegens Kerstavond om 12:00 sloot.
De selectie is vandaag in tweeën gesplitst, “de oudere rijders”: Mike, Tessa, Marit, Sven en Leanne en “de jongere rijders”: Ivar, Mats, Freek, Zus en Sterre.
De jongere rijders hadden een vroegere training dan de oudere. De oudere groep ging samen met team Kloosterboer-Vrolijk, onder leiding van Fausto, trainen. Mike en Sven reden met de heren mee voor een flinke tempotraining. Tessa heeft ook tempo’s gereden met de dames uit het team van Fausto. Marit en Leanne hebben gewerkt aan hun bochtentechniek op snelheid.

droogtrainingDe jongere groep had hiervoor training van Erik. Deze training was wederom technisch, maar wel met een wat hogere intensiteit en omvang.

Na het middageten dat dagelijks werd verzorgd door Peter, hebben we een droogtraining gedaan. Onder leiding van Peter hebben we 10 km hardgelopen, met onderweg een aantal schaatsoefeningen. Het was een mooi rondje om de berg achter het ijsstadion om. Helaas ging het na ongeveer een kwartier regenen en werd het toch vrij koud. Na afloop lekker warm douchen en uitrusten, want iedereen was toch wel erg moe geworden.

Woensdag 1e kerstdag

Vandaag hebben we weer mogen genieten van 2 trainingen. Deze trainingen bestonden vooral uit de getrainde aandachtspunten toepassen op snelheid en tempo. Na de middagtraining heeft iedereen zich net gekleed voor het zogeheten dobbelspel. Iedereen heeft twee cadeautjes mee gebracht en dobbelen maar. Nadat de cadeautjes, net als altijd oneerlijk verdeeld waren, zijn we met de auto naar Marnix gereden om daar feestelijk aan een gezellig Kerstdiner te beginnen.

Donderdag 2e kerstdag

Tijdens de training van Fausto, zijn de oudere rijders de auto ingestapt en, in het ondertussen wit gesneeuwde landschap, door de bergen richting Oostenrijk gereden, om de omgeving eens goed in ons op te nemen.Vandaag is de groep weer in tweeën gedeeld. De ochtendtraining was gezamenlijk van Erik en de middag training was weer verdeeld. In de middag was het de beurt aan de jongere groep om met Fausto mee te trainen. Zij hebben samen met team Kloosterboer-Vrolijk op duurvermogen getraind. De oudere groep trainde een uur eerder met Erik.

Vrijdag

We hebben de ochtendtraining ingewisseld voor de nabijgelegen gondelbaan die naar 1600+ meter boven zeeniveau stijgt. Boven was het heel mistig en koud dus het uitzicht was wat minder, maar er lag wel een heel pak sneeuw en dat zorgt altijd voor vrolijke gezichten. We hebben hier een mooie groepsfoto kunnen maken en door een weddenschap zijn Freek, Mats en Sven in hun onderbroek in de sneeuw beland. Wat natuurlijk voor sensatie en amusement zorgde. Op de weg terug hebben we boven nog even gezellig warme chocolademelk gedronken met een Apfelstrudel die natuurlijk niet kon missen. Die middag hebben we nog heerlijk een gezamenlijke training gehad ter voorbereiding op de wedstrijden die in het weekend plaatsvonden.

Weekend

Het weekend bestond uit wedstrijden. Bijna iedereen reed 4 afstanden over twee dagen.
Freek van der Ham, was alweer vertrokken richting Nederland voor de voorronde van het NK Marathon. Na de trainingsweek zijn er toch nog een aantal mooie persoonlijk records gereden.
Hieronder een opsomming met tijden die gereden zijn dat weekend.

Afstanden Ivar Schrama Leanne Molenaar Marit Gomes Bráz Mats van den Bos Mike van Dijk
500m 39.83  PR 47.14  PR 45.50 Helaas een DQ
na 2x Valse Start
1000m 1:24.77 1:35.01  PR 1:29.57 1:18.10 1:19.34
500m 40.18 Reed 1x 500m 45.88 39.59 40.26
1500m 2:16.53 2:23.77  PR 2:21.83 2:02.29 2:04.37

Afstanden Sterre van de Rhee Tessa Timmerman Sven Heijnen Zus de Kruijk
500m 42.52 44.55 39.22 46.95  PR
1000m 1:27.60 1:32.20 1:19.07 1:35.47  PR
500m 44.71 44.79 38.99 47.62
1500m 2:27.000 2:05.74  PR 2:31.27
3000m 4:51.81

Als laatste wilden we afsluiten met een bedankje aan de sponsors Teklab en Fashion Cheque. Zij hebben het voor ons mogelijk gemaakt dat wij op kamp konden en in deze mooie schaatspakken kunnen rond rijden in het buitenland. Verder hebben we op dinsdag 28 januari tijdens een bedrijfsuitje onze dank kunnen retourneren door een clinic te geven aan de collega’s van Ron Elbers van Teklab.