Liefhebbers van pure snelheid waren dit weekend te vinden op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Daar werd gestreden om het Nederlands Kampioenschap supersprint. IJsclub Haarlemmer Mats van den Bos legde bij de C-junioren beslag op het goud. Sven Heijnen reed bij de A-junioren naar een verdienstelijke 9e plek.

In een heroïsch decor kwam het zaterdagmiddag niet alleen aan op pure snelheid. Door de harde wind en buien werd het een bikkelhard gevecht waar alleen de sterksten overeind bleven. Sven Heijnen liet zien dat hij zich na een liesblessure weer kan meten met de top van Nederland. Een 11e plek op de 100 meter, een 13e op de 300 meter en een mooie 8e plaats op de 500 meter brachten hem uiteindelijk naar de 9e positie in het eindklassement.

Bij de dames waren B-junior Daphne Iskes en A-junior Yasmijn Jorritsma namens IJsclub Haarlem van de partij. Dat er in de B-categorie hard wordt gereden, bewees Pien Hersman van IJsclub Sassenheim (ook trainend op IJsbaan Haarlem). Zij reed een 28 jaar oud baanrecord van Tonny de Jong uit de boeken op de 100 meter. Daphne besloot na twee 100 meters dat het er niet in zat en meldde zich af voor de afsluitende 300 meter. Yasmijn Jorritsma reed drie redelijke afstanden (100-300-500) en legde beslag op de 16e plek in het klassement.

Mats van den Bos moest zich in een titanengevecht met Ward Dielissen van IJsclub Sassenheim tot het uiterste inspannen om de titel in de wacht te slepen. De jongens -die ook met regelmaat samen trainen- waren op de 100 meter zeer aan elkaar gewaagd. Mats won de eerste omloop (10.51 om 10.53) en Ward trok in de 2e omloop aan het langste eind (10.49 om 10.50).

Op de 300 meter toonde Mats zijn pure snelheid door beide ritten te winnen in een rechtstreeks duel met Ward. Beide keren had hij op de streep een tiende voorsprong. (25.71 om 25.86 en 25.25 om 25.33) Het was de bekroning op een uiterst succesvol seizoen waarin hij ook al brons greep op het NK allround.

Bas van der Ham