door: Joost van het Kaar

15 en 16 februari werd in Utrecht het NK verreden voor Masters. IJsclub Haarlem was bijzonder goed vertegenwoordigd tijdens dit toernooi dat deed denken het vierbanen toernooi van weleer. Wind, regen, hobbelig ijs met bladeren en diep verzonken blokjes in het ijs door de warmte.

In de categorie H40 waren maar liefst drie Haarlemmers vertegenwoordigd. Waar Michiel Wienese om de echte prijzen streed, verreden Evert Jan van Dijk en Joost van het Kaar de Clubkampioenschappen 2.0. Tijdens de Clubkampioenschappen in Haarlem werd tegelijkertijd in Oostenrijk ook de Alternatieve Elfstedentocht Weissensee gereden en kon één van de twee heren niet aan de start in Haarlem verschijnen. De strijd die de laatste jaren tussen deze twee heren is, moest in Utrecht beslecht worden. Het werd een titanenstrijd waar het na iedere afstand stuivertje wisselen was. Op de 3000 meter reden de heren beiden een dik PR waar respectievelijk 5 en 7 seconden van de snelste tijd werd afgereden. Evert Jan plaatste zich hiermee bijna voor de 5000 meter……. Of toch wel?!

Op dag 2 werd er heel diep gegaan op de 1500 meter en werd duidelijk dat er geen 5000 meter was weggelegd voor de mannen. Met een 7de en 8ste plaats in het algemeen klassement werd tevreden huiswaarts gekeerd. De eerste 6 van het klassement en de eerste 4 van de 3000 meter mochten immers een 5000 rijden. In de auto huiswaarts kwamen de startlijsten voor de 5000 door en wat bleek, Evert Jan mocht toch rijden. Waar hij in vliegende vaart opweg was naar de Kennemercup, werd bij Amstelveen een keerpunt ingezet. Meggy als vliegende taxi vol gas terug naar Utrecht. Evert Jan in de auto opnieuw zijn wedstrijdpak aan en alvast zijn schaatsen onderbindend. Al klunend kwam Evert Jan de Vechtsebanen binnen lopen. Precies op tijd om meteen aan de start te verschijnen. Had geen twee minuten later binnen moeten komen.

Al met al een prachtig toernooi met een nog veel mooier verhaal voor in de kroeg. Komend jaar Clubkampioenschappen 3.0 met voor beiden heren een echte slotafstand 😊.

Uitslagen andere rijders van de ijsclub:

Cat Deelnemers IJCH 500m 1000m 1500m 3000m 5000m
D55 Monique Boerema 2e 3e 2e
H40 Michiel Wienese 9e 3e 3e 2e
Joost van het Kaar 11e 8e 9e
Evert Jan van Dijk 13e 12e 6e 6e
H50 Frans Verhoeve 3e 8e 8e
Danny Witkamp 6e
H55 Jan Buisman 16e
H60 Kees Langeveld 11e 11e 7e

meer info over deze wedstrijd: schaatsen.nl