IJsbaan de Westfries in Hoorn was zaterdag 9 februari j.l. het decor van het jaarlijkse NK Jeugdmarathon. En IJsclub Haarlem was ook dit jaar weer ruim vertegenwoordigd met maar liefst 16 deelnemers in alle leeftijdscategorieën.

Na een spannende dag waarop onze rijders af en toe net tekort kwamen, was het B-junior Jesse Vollaard die op spectaculaire wijze de Nederlandse titel in de wacht sleepte.

Bij de jongste categorie (pupillen B) verschenen er dit jaar geen meisjes aan de start, maar de jongens waren met maar liefst 5 man sterk aanwezig. Ruben Molenaar sneuvelde door een onfortuinlijke val in de halve finale. De andere 4 jongens gingen zonder al te veel problemen door naar de finale. Daar konden ze helaas geen rol van betekenis spelen. Stijn de Vries werd 7e, Harmen Lammers 13e, Kai van Bennekom 17e en Bruno Bonetti 19e.

Bij de pupillen A was het bij de meisjes letterlijk en figuurlijk een gevecht op het ijs. Veerle Zwart en Annette Laarhoven plaatsten zich niet voor de finale. Bij de jongens maakte Arjen Boersma indruk door zich in de finale lange tijd aan kop te laten zien. Hij kwam in de laatste ronde net tekort en werd 6e. Joep Aben finishte op een 17e plek. Jonas de Jong, die ook traint op IJsbaan Haarlem en uitkomt voor de Ter Aarse IJsclub, werd Nederlands Kampioen.

Jade Koster was het enige meisje van IJsclub Haarlem dat zich bij de junioren C had geplaatst voor het NK. Helaas kwam ze aan het begin van de koers 2 keer ten val en was uitgeschakeld. Fred Schouwenaar en Freek van der Ham verdedigden bij de jongens Junioren C de eer van de club. Eerstejaars junior Fred reed onverschrokken mee met het peloton en werd 28e. Freek koos in de laatste van 25 ronden het verkeerde treintje en eindigde op een prima 5e plek, maar had het gevoel dat er meer in had gezeten.

Het beste werd gisteren voor het laatst bewaard. Nadat Daphne Iskes bij de meisjes junioren B naar een verdienstelijke 12e plek was gereden, kwamen de jongens op het ijs. Jesse Vollaard had snode plannen, want al na een paar ronden ging hij er vandoor met 3 trainingsmaatjes van Schaatsacademie Noordwest. Toen die vluchtpoging strandde, liet hij het er niet bij zitten en ging opnieuw op avontuur, en dit keer kreeg hij weer 3 medevluchters mee.

Nadat op 5 ronden voor het einde de voorsprong van de vluchters zo groot was dat het peloton werd afgebeld (AbeJan Weenink werd 39e), zette Jesse Vollaard nog maar eens aan. En ondanks dat hij het merendeel van het kopwerk had gedaan, was nóg een demarrage de medevluchters te machtig. Jesse ging solo over de streep en werd terecht gekroond tot de winnaar. Jelle Koeleman, ook trainend op IJsbaan Haarlem, legde beslag op het zilver. Het was de bekroning van een bijzonder succesvolle dag, waarop de rijders uit Haarlem zich volop hebben laten zien.

door: Bas van der Ham