Twee weken geleden kreeg ik nog het idee dat de Diepvrieskip lag dood te bloeden, maar afgelopen zondagavond stond er een record aantal van maar liefst 38 recreanten aan de start.

Dankzij de welwillende medewerking van een goed op elkaar ingeslepen wedstrijdjury, tijdwaarnemers, blokjesleggers en ijsmeesters, konden de liefhebbers ook dit jaar weer hun kunstje vertonen, al dan niet op zoek een indrukwekkende PR. Natuurlijk, niet iedereen beheerst het ambacht van een vloeiende start en zelfs de beide haarspeldbochten blijken voor sommigen nog een uitdaging, maar aan fanatisme ontbrak het in geen geval.
Het Kip-succes kwam niet alleen tot uiting in het aantal deelnemers met leeftijden variërend van 10 tot 80 jaar! Ook langs de boarding was het weer gezelliger dan ooit, met veel spanning en sensatie, aangevuurd door de luisterrijke inkleuring van onze “mister speaker of the house” Peter Looij.

Ja, zelfs ‘t Hogerop zat naderhand weer bomvol met Clubgenoten die in spanning afwachtten wie welke prijs mee naar huis mocht nemen en waarom!
Het waren uiteindelijk Christien Bindels en Cor Conijn die de “opgehokte hoofdprijs” veroverden door aan het zogenaamde fruitautomaatcriterium te voldoen. Zij hadden in hun eindtijd het hoogste aantal gelijke cijfers (minuten telden niet mee) bij elkaar weten te schaatsen. En beiden nota beide benen ook nog eens in allebei de manches. In tegenstelling tot Sonja, die er zelfs een valse start voor geriskeerd had, deed Christien er juist alles aan om vooral NIET onder de minuut te geraken. Zij deed dat met een prachtige dubbelserie van 1:00,99 en 1:00,55. Cor had naast twee griezelig constante ritten van 55,51 en 55,53 ook nog eens 3 dezelfde fruitsoorten in zijn púntentotaal: 111.040 ! Beiden dus terechte winnaars, waarbij hun beider namen ook nog eens met een C beginnen. Cor Conijn scoort zelfs ook hier weer een serietje met twee keer een “Co”. Je bedenkt ‘t niet.

Eén van de jaarlijkse “valrepen” ging naar Ruud, die zichzelf door te hoog opgelopen wedstrijdspanning pootje over haakte. Dat deed de tienjarige Djouke, winnares van de prijs voor de jongste deelneemster, dan echt veel beter. In een directe confrontatie met haar moeder, altijd lastig, loosde zij haar wedstrijdspanning pas voorbij de finish en bleef daarmee de dweilmachine net voor.

Een andere jaarlijks terugkerende beloning was voor Haye als allereerste inschrijver voor de Kip van 2020. Hij deed dat al op 8 januari. Benieuwd wie in 2021 zijn opvolger wordt.

Annemarie ontving een sixpack + 1 aan paaseieren voor het aanleveren van wel 7 pupillen. Om deze uitermate ambitieuze prijs in de wacht te kunnen slepen heeft zij zelfs letterlijk haar eigen dochter in de strijd geworpen; het moet niet gekker worden!
Gelukkig kreeg Maureen zelf ook een prijs: die voor de een na jongste deelneemster. Overigens reed zij achter een paar gerijpte oud-wedstrijdrijders, wel even een heel erg snelle tijd. Maar ja, daar gaat het bij de Diepvrieskip niet om.
De prijs voor de allerjongste deelneemster ging natuurlijk naar Djouke.
Gino en Stoompijp werden gehuldigd als de twee oudste deelnemers.

Een eenmalige prijs voor de grootste stijlverbetering ging naar Emile Aben die, in tegenstelling tot vorig jaar, het volledige parcours met keurig sluitende benen aflegde. Had ie allemaal geleerd op de schaatslessen van Karin. De “NS-breedspoorprijs” van vorig jaar heeft van hem uiteindelijk een betere schaatser gemaakt. Daarnaast kwam hij en passant dankzij een knalgroene pruik, samen met Theo Laarman die in lederhosen reed, nog even de prijs ophalen voor de meest opvallend geklede schaatser.
Ben en Karel weigerden elkaar op het wisselvak ook maar een duimbreed toe te geven, om uiteindelijk vlak voor de pylon nog net onder elkaar door te schaatsen: “Eitje!”

Tenslotte was er nog een extra prijs uit Italië, aangeboden door Gomer, de eigenaar van ons Hotel Olimpic in Baselga. Hij stelde onlangs een fles Italiaanse wijn beschikbaar die we gunden aan de schaats(t)er die het dichtst bij zijn of haar opgegeven streeftijd zou rijden. Dat bleek Martin te zijn. Hij had slechts één honderdste langzamer gereden dan zijn nagestreefde 57 seconden. De vraag zal hem nog lang blijven achtervolgen waar hij díe toch heeft laten liggen.

Bekijk hier de uitslagen!

Douwe van der Kooi