Ongeveer één keer in de 5 jaar wordt er een WK masters in de supersnelle Olympic Oval van Calgary georganiseerd. Jawel, je weet wel, diezelfde locatie waar Yvonne van Gennip Olympische historie heeft geschreven. Dit jaar was dat de WK sprint voor masters. Een klassiek sprinttoernooi waarbij er op zaterdag een 500m en een 1000m en op zondag een 500m en een 1000m gereden wordt.

De Olympic Oval in Calgary maakt onderdeel uit van de faculteit Bewegingswetenschappen van de Universiteit van Calgary en bevindt zich op de universiteitscampus. Er zijn naast de ijsbaan allerlei andere topsport faciliteiten aan die faculteit verbonden, zoals ondermeer een indoor atletiekbaan, basketbalvelden (Calgary Dinos), squashbanen en een fitnesscentrum. Zoals Engelsen hun golf greens koesteren, koesteren de Canadese ijsmeesters in Calgary hun ‘fastest ice in the world’. Door de hoge ligging van de baan (1100m) zit er minder zuurstof in het water, waardoor de dichtheid van het ijs hoger is dan bijvoorbeeld in Thialf. Daardoor is het ijs ook harder. Het glijdt echt fantastisch. Dat de Oval een snellere baan is dan Thialf zit hem dus in het hardere ijs en de lagere luchtweerstand.

Elke schaatsliefhebber weet dat er in Salt Lake City net wat snellere tijden gereden worden dan in Calgary. Maar de Canadezen blijven bij hun ‘fastest ice in the world’, omdat zij menen dat het ijs in Calgary sneller is dan in Salt Lake City. De snellere tijden in Salt Lake City dichten ze toe aan de nog wat grotere hoogte (1425m) en dus lagere luchtweerstand aldaar. Van mij mogen de Canadezen bijzonder trots zijn op hun ijs!
Ik moest over naar een vlakkere ronding dan de 21 meter die ik vanuit Nederland in mijn buizen had zitten, omdat die onvoldoende grip biedt op dat ijs. Wat ook weer voor de nodige gewenningsproblemen heeft gezorgd.
IJsclub Haarlem is in Calgary vertegenwoordigd door Monique Boerema (L55), Victor van den Hoff (M65), Han Kamminga (M50) en ondergetekende (M60). Monique is 2e geworden in haar categorie, Han 8e en Victor en ondergetekende werden 1e.
Dat het niet alleen bij de topschaatsers steeds sneller gaat, werd ook op dit sprinttoernooi duidelijk. Er werden maar liefst 27 masters wereldrecords gereden in de verschillende mannen- en vrouwen-leeftijdscategorieën, waarvan 10 voor rekening van Team NL. En die records waren niet kinderachtig, zoals bijvoorbeeld uit onderstaande tijden van Victor blijkt. Er is hard gereden!

Victor reed in Calgary 3 keer een wereldrecord in de leeftijdscategorie M65, twee keer op de 1000m (naar uiteindelijk 1:20,05) en één keer op de 500m (41,11). Hij is na het toernooi in Calgary doorgereisd naar Salt Lake City en verbeterde daar het volgende weekend voor de 3e keer zijn net in Calgary gereden wereldrecord op de 1000m naar 1:18,77. En passant verbeterde hij ook nog het wereldrecord op de 1500m naar 2:02,85.
Een ander leuk feit was de deelname van de voormalige Japanse sprinttopper Tomomi Okazaki. Zij won brons op de Olympische 500m in Nagano in 1998. Zij is inmiddels 48 jaar, maar rijdt nog steeds met een techniek die haar verleden verraadt. Ook zij was goed voor een wereldrecord op de 500m (L45): 41,76.

Met een 110 deelnemers was dit weer een bijzonder geslaagd en gezellig toernooi. Waarbij er ook bijzonder goed en hard geschaatst is.
Volgend jaar wordt het Berlijn voor de WK sprint en Kolomna voor de WK allround. Het gaat goed met het masters schaatsen en er gaan allerlei geruchten over toekomstige toernooien op exotische locaties als de Medeo baan in Alma Ata en een toernooi in Japan!

Wij houden jullie op de hoogte.
Lucas Melchior