Na een vrij abrupte sluiting van de ijsbanen door de omstandigheden met het coronavirus is het schaatsseizoen 2019/2020 voor Team Kloosterboer-Vrolijk nu toch echt tot een eind gekomen. Al met al kunnen we terugkijken op een ontzettend mooi seizoen vol met verrassingen, prestaties, comebacks en afscheid.

Eind september begon het bij iedereen toch weer te kriebelen, want hoe leuk de droogtrainingen en het wielrennen in de zomer ook zijn, uiteindelijk doen we het toch allemaal voor het schaatsen. De eerste trainingen blijven altijd rennen als je met een groep met nieuwe schaatsers en trainers op het ijs staat. Hoe is de groep verdeeld, wie rijdt er lekker in wiens slag, wat is het niveauverschil en welk soort schaatser is iedereen. Maar uiteindelijk staat iedereen met hetzelfde doel op het ijs en dat is “beter worden”.
Het duurde dan ook niet lang voordat er een mooie groepsdynamiek ontstond en de eerste kwalificatiewedstrijden in het oog kwamen. Zo begon het seizoen voor Roel Boek ook mooi bij de landelijke marathoncompetitie (waar hij uitkomt voor Groene Hart sport), daar reed hij bij de eerste wedstrijden meteen naar het podium.
Andere rijders reisden af naar Thialf om de eerste pr’s en zo ook kwalificatietijden neer te zetten. Richting het einde van november stonden onder andere Sijmen, Ruben en Evelieke aan de start van de landelijke selectiewedstrijden. Sijmen en Evelieke wisten zich door de voorrondes heen te boksen en mochten starten op het NK Sprint/Lange afstanden. Sijmen die moest kiezen tussen de sprint en lange afstanden maar koos uiteindelijk toch voor de sprint en reed daar naar een hele respectabele 7e plek als eerstejaars junior B. Evelieke eindigde haar NK lange afstanden op de 14e plek.

Dit jaar zijn we met het hele team weer afgereisd naar het Duitse Inzell voor een trainingskamp. Met een perfect geregeld onderkomen bij Marnix in het Topsport hotel, kon de focus een week lang volledig op het schaatsen worden gelegd. Iedere ochtend vertrokken we vol goede moed richting de ijsbaan waar we op het topsport-uur terecht konden. Op het geweldige ijs van Inzell werd er op alle vlakken getraind en vooral genoten. Fausto had de week opgedeeld in verschillende blokken, gericht om te pieken op het NK dat enkele weken na het trainingskamp zou plaatsvinden. Tussen het trainen door was er uiteraard genoeg tijd voor gezelligheid en socializing. De trainingsweek werd afgesloten met twee wedstrijddagen die voor een aantal toch zwaar vielen door de grote arbeid in de week ervoor. Maar desondanks zijn er nog vele persoonlijke records gesneuveld waaronder die van opa (Victor) die in Inzell pas zijn 2e wedstrijd van het seizoen reed.

Na dat super ijs van Inzell was het toch weer even slikken op Haarlem, maar dat weerhield de groep niet van een mooi 2e helft van het seizoen. Simon was ondertussen weer teruggekomen uit Zweden waar hij lange tijd voor school had gezeten. Ook hij sloot meteen weer aan bij de trainingen. Sijmen had het beste van het seizoen voor het laatst bewaard, toen hij in februari naar een 8e plek op het NK allround en een 3e plek bij de Vikingrace (officieuze EK junioren) reed! Ook Roel drukte zijn stempel op het seizoen met deelname aan het NK allround senioren en het WK studenten in Amsterdam.

Maar misschien nog wel het belangrijkste van alles, we hebben allemaal ontzettend veel lol gehad met elkaar in en rond om de trainingen. Dit seizoen heeft ook weer laten zien hoe belangrijk een goede trainingsgroep en begeleiding is om elkaar naar een hoger niveau te brengen. Natuurlijk hebben de sponsoren ook een enorme rol hierin gespeeld door ons de middelen te bieden die nodig zijn om topsport te beoefenen.

Het laatste essentiële ingrediënt, dat wat alles bij elkaar brengt, is natuurlijk de trainer. Team Kloosterboer-Vrolijk is gezegend met een van de beste (en op ijsbaan Haarlem onderhand meest iconische) trainers die Nederland rijk is, Fausto de Marreiros. Fausto heeft er ook dit jaar weer ontzettend veel tijd en moeite ingestoken om iedereen het beste uit zichzelf te laten halen. Daarom nemen wij ook met pijn in ons hart afscheid van de trainer die het fundament van Team Kloosterboer-Vrolijk heeft gelegd! Fausto bedankt!

Namens Team Kloosterboer-Vrolijk

P.S.: Op donderdag 24 april is Fausto in het huwelijk getreden met zijn grote liefde Suzan. We wensen hen samen een heel gelukkige tijd toe!