AFGELASTING KLAAS PANDER

Vrijdagavond 26 november jl., hoorden wij van de nieuwe maatregelen omtrent het maar rondwarende Coronavirus. Amateursport na 17.00 u op slot en geen wedstrijden/evenementen, noch publiek toegestaan. O.a deze maatregelen gelden voorlopig t/m 18 december 2021. Ofschoon er een nieuwe persconferentie komt op 14 december -met een uitkomst waarmee wij niets meer kunnen- moeten wij helaas dit schaatsevenement van de kalender halen.

Het is teleurstellend voor een ieder die hier naar uitgekeken heeft, maar noodgedwongen schuiven wij deze Memorial (weer) naar het volgende jaar door.

O C Klaas Pander

Op zaterdagavond  18 december 2021 om 20.00 u wordt de 6e editie van de Klaas Pander Memorial verreden.

Deze wedstrijd is bedoeld voor koppels van twee rijders. De meeste schaatsers kennen het concept wel, maar toch een korte toelichting: rijder 1 rijdt de afvalrace (verzamelt punten) en rijder 2 de puntenkoers (verzamelt eveneens punten). Rangorde in de puntentelling bepaalt in welke volgorde de finale wordt gereden. Daarin rijden beiden afwisselend het aantal vastgestelde ronden.

Dit jaar is er tevens een afzonderlijk klassement voor de dames met bijbehorende prijzen.

Diegenen die al eerder hebben meegedaan weten hoe het afwisselen d.m.v elkaar opduwen in zijn werk gaat, maar het kan geen kwaad om dat van te voren te oefenen. Dit jaar willen wij het wisselen laten plaatsvinden aan de zijde van de gebouwen (dus niet meer ver aan de overkant). Dat vraagt discipline van de rijders om op tijd te stoppen en NIET door te rijden voor de jury. Wij denken dat daarmee de aantrekkelijkheid voor rijders en publiek*) gezamenlijk wordt vergroot.

Het winnende koppel van de Grote Finale mag zich voor een jaar de houder van de Klaas Pander Memorial noemen waarop dan hun beide namen gegraveerd worden.

De inschrijving is opengesteld, dus zoek alvast een schaatsmaatje en schrijf je dan in. Solo inschrijven kan ook, waarbij de organisatie zal proberen een koppelgenoot te vinden.

Dan toch enkele aanvullende opmerkingen:
Op deze datum is ook het NK-Masters in Breda georganiseerd, waaraan, zover thans bekend, ook oud-Pander deelnemers zullen meedoen. Op zondag 19 december staat in Utrecht wedstrijd 5 in het 6-banentoenooi op de kalender. Meer kansen dus voor hen die dit keer in Haarlem gaan strijden om onze eigen Klaas Pander Memorial!

Mocht je wel aanwezig kunnen zijn, maar niet kunnen schaatsen, dan stelt het OC het op prijs wanneer je je beschikbaar wilt stellen voor een juryfunctie – reacties naar dit e mail account.

*) Als er er vanwege overheidsmaatregelen rond Covid geen publiek aanwezig mag zijn bij deze Memorial, zal de organisatie moeten overwegen om dit evenement te schrappen. Dit geldt eveneens indien er te weinig deelnemers zullen inschrijven. E.e.a. zal bijtijds worden gecommuniceerd.

namens OC Klaas Pander
Lou Hoogewerf

Kijk voor meer info en vorige edities op de Klaas Pander pagina.