Met dank aan Lou Hoogewerf die, ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan van onze IJsclub voor Haarlem en Omstreken, het bestuur twee albums met krantenknipsels van de periode 1969-2019 cadeau heeft gedaan.
Voor alle duidelijkheid: Alles wat geschreven is, is bijna letterlijk uit die krantenartikelen overgenomen. Het is wel zo dat oorspronkelijke planvorming in de loop van de tijd meerdere malen aangepast dan wel ten tijde van de uitvoering veranderd is. Het is een “rode draad” verhaal waarbij alleen de grote lijnen genoemd worden. Bedoeld als een samenvatting van een tijdsperiode waar veel gebeurd is t.a.v. de IJCH en de IJsbaan Haarlem.

Vervolg van IJCH en IJsbaan Haarlem vanaf 2010
Er waren weer genoeg evenementen het 1e kwartaal van 2010. De meest in het oog springende was toch wel op het clubuur d.d. 20-02-2010. Toen werd clublid Lenie van der Hoorn in het zonnetje gezet want zij werd 25 jaar eerder – zondag de 21e – 1985 – als 1e 11-stedenwinnares in de Frieslandhallen gehuldigd. Zij kwam toen drie kwartier na de winnaar bij de mannen – Evert van Benthem – op de Bonkervaart over de eindstreep. Een geweldige prestatie!

In juni liepen 45 IJscluppers de zevende editie van Kika-Run in Spaarnwoude. Er was ook een flinke toename geweest van pupillenschaatsers en -trainers bij de IJCH. Dat was te zien bij de zomertraining in de waterleidingduinen en bij de skeelertrainingen in Spaarnwoude en Lisserbroek.

Door een unieke boarding op het binnenterrein, kon er in oktober een nieuwe schaatsdiscipline starten: shorttrack in de open lucht – een wereldprimeur! Het duurde echter tot eind 2014 voordat er sprake was van een nieuwe aanpassing aan de ijsbaan. Het HD vermeldde toen een volledige overkapping van de Haarlemse ijsbaan middels een tentdak! Het idee was om zodoende kleinschalige sportevenementen te houden zoals bandy, shorttrack en kunstrijden op de middenbaan. Daartoe werd middels een collegebesluit het bestemmingsplan IJsbaan aangepast.

Een jaar later, eind 2015, werd de eerste Klaas Pander Memorial gehouden als afsluiting van het Pim Mulierjaar. De stuwende kracht achter deze memorial was en is nog steeds clublid Lou Hoogewerf. Het werd een daverend succes met veel enthousiaste reacties.
Begin 2016 kwam een nieuwkomer in de krant: Kunstschaatsvereniging Haarlem oftewel KSVH. Deze is sindsdien zeer hard gegroeid en niet meer weg te denken op het middenterrein van de ijsbaan.
In dit jaar werd ook het middenterrein – de 75 x 35 meterbaan – overkapt in de vorm van een tent.

Januari 2017 gaf de Raad van State toestemming aan de ijsbaan van Haarlem om de hele baan volledig te overdekken. Een jaar later, januari 2018, ijverde de Société Pim Mulier voor een naamsverandering van de IJsbaan Haarlem naar de Yvonne van Gennip IJsbaan. Dit, ter ere van haar 30 jaar eerdere behaalde drie olympische medailles. Daar wilde de stichting Kennemer Kunstijsbaan niets van weten, aldus het HD.

Dit verhaal eindigt met het 150 jarig bestaan van de IJsclub Haarlem welke op zaterdag 19 januari 2019 uitbundig gevierd is. Een eerder gehouden expositie in de Kloostergangen van het stadhuis gaf een historisch overzicht van de IJCH. Daar heeft ondergetekende de twaalf potloodtekeningen van Joke Kokkelkoren weten te bemachtigen welke nog steeds zijn huiskamer opsieren.

Boudewijn van Loon
Voorzitter IJCH