Met een onderbreking wegens covid ging na twee jaar de 6e editie van de Klaas Pander Memorial op zaterdagavond 17 december van start.

In de voorbereidingen was het nog een tijd spannend, want er moesten maar liefst 9 nieuwe juryleden gevonden worden en het aantal deelnemers, ondanks een optimistisch begin, bleef uiteindelijk toch achter bij de verwachting. Moesten we het evenement afgelasten? Dat was heel jammer geweest want het was die zaterdagavond echt geweldig weer. Zo konden we dan toch van start gaan met een deelname van rijders van 5 ijsclubs van de 13 die op de Haarlemse baan trainen. Te weinig in feite om van “baanbreed”te spreken.

Trainer van stg Zaanstreek- Gerrit Passenier- had zijn schaatsers flink gepushed om mee te doen wat wel bleek uit de deelname: Nova Zembla 5%, Noordwijk 9%, Nut en Vermaak 9%, Zaanstreek 32 % en thuisclub Haarlem 45%. Gezien de procentueel grote deelname van stg Zaanstreek ,met relatief jonge rijders, beloofde dat in potentie al veel.

Stel je even voor, ijsmeester Hans had een een super ijsvloer verzorgd, nauwelijks of geen wind en mede daarom ook niet verwonderlijk dat iedereen in de wedstrijd kon blijven en zagen we dat er af en toe rondjes van in de 30 seconden werden gereden. Uiteraard ging het er soms wat rustiger aan toe als de dame en heren uit taktisch oogpunt met 42 tot 45 seconden weergekeerd waren. Op bepaalde belronden vallen dan de laatst passerende rijders af .

De juryleden, die van tijd tot tijd door de IJCH-catering werden voorzien van warme choco of koffie, hadden in dit geval ook het voordeel dat de wedstrijdonderdelen overzichtelijk waren te volgen en dat zorgde ervoor, tezamen met de computerverwerking van de transponders, dat de tussen- eindstanden vlot bekend waren.
Nadat de eerste (afval)koers gereden was met een nr 1 plaats voor Abe Jan Weeenink, bleek bij de tussenstand op dat moment dat stg Zaanstreek inderdaad flink had toegeslagen met het bezetten van de eerste vier plaatsen. Vanwege de goede ijskwaliteit kon kort daarop gestart worden met de puntenkoers, waarbij de nummer 2 van het ingeschreven koppel probeert punten te behalen nadat hij/zij de bel heeft gekregen van onze al jaren voor die functie tekenende Douwe van der Kooi.

Rijders gaven elkaar geen cadeautjes zo bleek wel met ziedende demarages van o.m Pieter Tieme Weening (NZ) die dan ook bovenaan eindigde met wederom stg.Zaanstreek op plaatsen 2 en 3. Gelukkig beloonde het aanwezige publiek alle passerende rijders met een luid applaus.

De plaatsing voor de finales B (kleine) en A(grote) tekenden zich danook al gauw af. De behaalde punten die de koppels hebben verdiend bepalen in welke finale zij zullen starten. Als experiment vond dit keer de afwisseling plaats t.h.v het clubhuis. Ook leuker voor het publiek , maar helaas was het op het clubuur al erg rustig , misschien wel vanwege de lage temperatuur.
Na voldoende rust ging, na een baanverzorging, dan ook de eerste finale van start. Daarbij zijn beide rijders op het ijs waarbij de eerste actief in de wedstrijd schaatst en zijn of haar koppelgenoot in de buitenwedstrijdbaan afwacht voor het afwisselen. Dat ging niet bij alle deelnemers even gemakkelijk, zo bleek wel. Soms startte de koppelgenoort te vroeg en kon op het nippertje nog worden opgeduwd of maakte een enkeling een val vanwege een te abrupte rembeweging.
Na de B finale volgde de A finale. Het winnende koppel ontvangt dan de KLaas Pander Memorial. Een fraai gedenkbord waarop hun namen worden gegraveerd en dat betekent “eeuwige roem”.

In de kleine (B) finale waren de eerste drie plaatsen voor :

1e: Vincent van Balderen/ Milan Kracht ((IJCH)
2e : Evelieke Kool/ Kristel van Abswoude (stg Noordwijk)
3e : Jeroen van Hoek/Ton Lemmers (IJCH)

In de grote (A) finale was de uitslag als volgt

1e: Abe jan Weenink (stg. Zaanstreek)/ Pieter Tieme Weenink (NZ).
2e: Luuk Kleijne/ Miel van der Veer,(stg. Zaanstreek)
3e: Dennis Boon/Wessel Wouda (stg Zaanstreek)

Deze laatsten mogen de Memorial voor een jaar mee naar huis nemen. Kijk hier voor de uitslagen.
Om dit evenement, dat erg leuk wordt gevonden door de deelnemers, voor de toekomst te continueren zal enerzijds meer support moeten komen voor de organisatie van het evenement en anderzijds meer daargvlak binnen de op Haarlem schaatsende vernigingen. Als deze 6e editie de laatste zou moeten zijn is dat echt heel jammer. Daar mag in Baancommissie verband en bij de diverse ijsclubs best meer over worden nagedacht. We zullen zien.

Lou Hoogewerf