De pupillen zijn lekker en met veel plezier aan het trainen en gaan steeds beter rijden. Dat zie je bij de trainingen maar ook bij de IJskonijnwedstrijden.

De A-pupillen (de oudste categorie) mogen dit seizoen weer vier gewestelijke wedstrijden rijden. Vorig jaar werd dat beperkt tot één wedstrijd vanwege Corona. Ook bij de Gewestelijke wedstrijden zie je de goede prestaties terug. Erg opvallend is dat we met zoveel pupillen-A van de club, IJsbaan Haarlem mogen vertegenwoordigen op de Gewestelijke wedstrijden.

Foto van Francisca de Boer: Amsterdam

Op 12 november reden de uitgenodigde A-pupillen de eerste gewestelijke wedstrijd op de IJsbaan van Amsterdam. Onder hele mooie weersomstandigheden werd er hard gereden (2 x 100 en 2 x 300 meter). Helaas op de eerste 100 meter een val voor Aurelia na eerst een valse start te hebben gehad. Het geluid van het startpistool op de baan galmde zo dat ze daardoor van slag raakte. En ook in de eerste omloop een DQ voor Lou. Lou finishte per ongeluk met een kickfinish. En ja dat mocht helaas niet. Gelukkig kon ze er zelf om lachen en werd deze finish ook nog eens door haar ouders gefilmd.
Voor de meeste A-pupillen was dit de eerste keer dat ze op een andere baan dan Haarlem reden, want de afgelopen twee jaar werden er wegens Corona geen wedstrijden elders verreden. Veel pr’s voor Roan, Timor, Lou, Aurelia, Anne, Karel, Yfke, Tessel en Siem.
De uitslagen

Het weekend van 26 en 27 november was het heel druk met wedstrijden:

Veldwachter Hans Internationale Pupillentoernooi

Op zaterdagochtend 26 november werd er in alle vroegte een toernooi in Deventer gereden (het Veldwachter Hans Internationale Pupillentoernooi). Aan het toernooi namen 24 verenigingen deel uit Nederland, Duitsland en Polen, die elk vier rijders aan de start brachten. Voor IJsclub Haarlem: Lev en Lou van de Bosch, Joppe Witkamp en Floor Romme. Ze reden een 100, 300, 500 meter en een “massastart” van 900 meter.

Als club zijn we als 8e geëindigd. Bij de massastart werden Lou en Lev allebei 3e en in het individueel klassement allebei 4e. Joppe en Floor stonden netjes in het midden van hun klassement.
De conclusie van de IJscluppers was: het ijs in Haarlem is veel beter !
De individuele uitslagen kan je hier vinden.
Op www.schaatsen.nl werd er ook aandacht aan het toernooi besteed.

Hieronder nog een verslag van Floor Romme:

Foto van Francisca de Boer : Deventer

Ik vond het heel leuk bij het Veldwachter Hans toernooi in Deventer! In het hotel was het heel gezellig en op de ijsbaan was een goede sfeer. De mensen waren heel aardig. Ik vond dat ze het super leuk georganiseerd hadden!

Er deden veel mensen aan mee, en zelfs uit andere landen! Het is dan ook het enige internationale pupillen toernooi. Daarom vond ik het bijzonder en leuk om mee te doen. Ook hebben er een aantal mensen aan meegedaan die later op de Olympische Spelen stonden zoals:
– Mark Tuitert
– Stefan Groothuis
– Jan Smeekens
En zelfs nog meer!

We moesten een 100, 300, 500 en 900 meter rijden. De 100, 300 en 500 waren individuele races, en de 900 meter was een massastart, dus je startte met de jongens en meisjes van je hele leeftijdscategorie.

Naast de baan waren er fitness-apparaten, dus als je het koud hat kon je daar opwarmen. Dat was heel fijn, want je had tussen de meeste wedstrijden niet zo veel tijd, en je kon dus niet even naar binnen om wat te drinken. Toen alle wedstrijden gereden waren, was het tijd voor de prijsuitreiking. IJsclub Haarlem was 8e van de 24 geworden! En drie keer raden wie er eerste waren? IJsclub Deventer! Nou ja, het was ze gegund, na zo’n leuk toernooi!

In de avond deden nog twee pupillen mee aan de Massastart in Haarlem. Jelle en Hanna van Ruiten.

Haarlem en Utrecht

Op zondagavond 27 november waren er twee gewestelijke wedstrijden: In Haarlem de Gewestelijke marathon voor de A+B pupillen (en junioren) en in Utrecht de Langebaan voor A-pupillen. Heel erg jammer dat het Gewest deze twee wedstrijden op dezelfde avond gepland had waardoor pupillen-A moesten kiezen aan welke wedstrijden ze wilden deelnemen. En dat terwijl ze het liefst aan beide wedstrijden hadden mee willen doen.
Karel koos voor de Gewestelijke marathon en werd 8e. Bij de pupillen-B werd Jelle van Ruiten 8e.

De andere uitgenodigde A-pupillen kozen voor de langebaan in Utrecht: 2 x 300 en 1 x 500. En er werden heel veel pr’s gereden. Helaas moesten Roan en Timor Portier op alle 3 de afstanden tegen elkaar. Dan mag je op een andere baan rijden, en dan rijd je daar ook nog eens tegen je tweelingbroer. Maureen, die we ook wel kennen van IJsbaan Haarlem, was daar als jurylid aanwezig en heeft uitgelegd aan beide broers hoe de loting gaat en dat het lot bepaalde dat ze tegen elkaar reden.
Anne, Aurelia, Tessel, Lou, Siem, Roan en Timor gingen met totaal 11 pr’s naar huis. Goed gedaan !!
Uitslagen

En bij deze ook Francisca bedankt, die de pupillen met veel plezier en enthousiasme gecoacht heeft op de wedstrijden in Amsterdam, Deventer en Utrecht.