De Nederlandse masters hebben in het verre Canada op de Gaétan Boucher Oval in Sainte-Foy vlakbij Quebec een prima indruk achtergelaten. Dat gold eveneens voor de IJsclub Haarlem-leden Monique Boerema (cat . D 60), Kees Langeveld , Erwin Henskes en Victor van den Hoff (allen cat. H65)
Via de site van het Mastercircuit Langebaan Nederland (mcln) was er een link naar een webcast opgenomen zodat de wedstrijden live te volgen waren (zo’n 6 uur tijdsverschil). Het zag er allemaal professioneel uit. Rondetijden, plaats t.o.v de snelste tijd tot dan toe, plaats in het klassement etc., Maar had je iets gemist dan kon je gewoon terugkijken.

Een zeer fraaie prestatie van Monique Boerema die zich wereldkampioen mag noemen bij de dames 60. Van harte gefeliciteerd ! Bij de mannen was het ongekend spannend. De Haarlem-leden eindigden in hun categorie allemaal binnen de eerste 8 van het hele veld van 14 rijders waaronder de meeste opvallende was Gaétan Boucher.( Even voor degenen met wat minder langebaan schaatshistorie: Canadees sprinter van 1976-1988. Won in 1984 olympisch goud in Serajevo op de 1000 en 1500m en brons op de 500m, hij won eveneens het wk-sprint in 1984.)

Zodra Gaétan op de baan verscheen ging het Canadese publiek compleet uit hun dak. Hij is daar nog steeds erg populair.
Na 3 afstanden tekende zich af dat de laatste afstand van 3 km een strijd zou worden tussen hem en Victor van den Hoff, waarbij Gaétan een comfortabele ? voorsprong dacht te hebben van 3,5 seconden. Victor reed aanvallend en op de finishlijn bleef hij Boucher met 2,7 seconden voor. Echter net tekort voor een eerste plaats in het algemeen klassement. Maar natuurlijk geweldig om tegen zo’n grootheid te kunnen schaatsen. Volgend jaar ,als de World Mastergames Allround en Nederland zijn is hij van plan daaraan eveneens deel te nemen. Misschien dat hij dan een keer in Haarlem langs komt. In de lokale kranten verschenen enkele artikelen (tm de derde afstand) .

Wel aardig om het commentaar te lezen.

Nb.,De volledige resultaten staan op de site van schaatscircuit.nl