Het NPT is een toernooi voor de beste pupillen van Nederland. Dat is natuurlijk supertof als je daarbij zit. IJsclub Haarlem werd vertegenwoordigd door Anouk Kalshoven (DPC), Lev van den Bosch (HPC), Lewis Koot (HPC), Aurelia Groeneveld (DPA) en ikzelf (Lou van den Bosch, DPA).

Je moet dan wel een tijdje in de auto zitten want het is helemaal in Groningen, maar dat is het zeker waard. Het toernooi wordt gehouden op de ijsbaan van Kardinge. Dat is een sportcentrum met allerlei verschillende hallen. De ijsbaan daar is supergroot en mooi. Er werd gezellige muziek gedraaid waardoor je je er helemaal thuis voelde. Je kreeg fijn de tijd om in te rijden en het was heel erg inspirerend om dat te doen met de beste pupillen van heel Nederland. We gingen wat steigeruns en glijstartjes doen. Het ijs was echt heerlijk. Het is namelijk ook de derde snelste baan van Nederland. Er hing een heerlijke en door de drukte ietwat chaotische sfeer.

Als eerste reden de pupillen B een 500 meter;  daarna reden de pupillen C/A diezelfde afstand. Er werden heel veel PR’s gereden. Anouk reed ook een dik PR, terwijl zij laatst nog in Thialf had gereden. Lev reed ook een PR. Lewis helaas niet. Toen ik aan de start stond voor de 500 meter vond ik het wel een beetje spannend, maar ik werd beloond met een PR van zes tiende. Na mij kwam Aurelia. Zij eindigde in een tijd van 46.73! Ze kon het zelf haast niet geloven, zo’n dik PR en zo’n snelle tijd! Het was heel druk, daardoor zat er veel tijd tussen de ritten. We gingen naar buiten en speelden een beetje bij het bevroren meertje daar in de buurt. Onze ouders waren wat bezorgd dat we erin zouden vallen maar we bleven gewoon aan de kant, want we wilden geen risico lopen. De pupillen B reden als tweede afstand een 700 meter en de pupillen C een 300 meter. Helaas voor Anouk geen PR, maar wel een goede tijd. Lev en Lewis reden helaas ook net geen PR op de 300 meter. Er werd wel een baanrecord gereden op de 300 meter meisjes pupillen C door Charley Boekema, die bovendien ook eerste werd. De pupillen A reden daarna een 1000 meter. Ik had nog een PR van vorig jaar staan dat ik er met 8 seconden van afreed. Aurelia reed ook weer een dik PR. Het was nog even spanning bij het eindklassement, want bij de pupillen C van de jongens waren er twee goede rijders gediskwalificeerd. Eén iemand vergat te wisselen op de 500 meter en een andere jongen ging met zijn schaats meerdere keren door de lijn. Het was toen even spannend of Lev 3de zou worden. Helaas werd hij 4de, maar hij was er toch heel tevreden mee. Lewis eindigde als 21ste, Anouk 16de, Aurelia 8ste en ik werd 13de. Ik vond het een geweldig toernooi en ik ben heel erg blij dat ik op deze prachtbaan heb mogen rijden. Het was heel erg bijzonder om een NK voor pupillen mee te mogen maken. We kregen ook heel goede aanwijzingen en peptalks van onze trainster en coach Francisca. Ze heeft ons echt heel erg geholpen en door die goede coaching voelde je gewoon dat je bij de top van Nederland hoorde. Voor de schaatsers van IJsclub Haarlem die de komende jaren mogen rijden…..je kan je hier ontzettend op verheugen.

Geschreven door: Lou van den Bosch.

De uitslag van het Nederlands Pupillen Toernooi te Groningen:  zie bijlage,
Jongens pupillen C (27 deelnemers)
Lev van de Bosch 4e  / Lewis Koot  21e
Meisjes pupillen C  (28 deelnemer)