In het weekend van 11 en 12 februari organiseerde de KNSB het Nederlands Kampioenschap allround en -afstanden op de Kunstijsbaan Breda. Iets minder dan 150 Nederlandse masterschaatsers alsmede b senioren stonden op de startlijsten voor hun afstanden over 500m, 1000m, 1500m en de 3 en 5 km.

Van de Ijsclub Haarlem verschenen daar bij de dames (D60) Monique Boerema, bij de heren .(H40) Evert Jan van Dijk en Michiel Wienese, (H55) Frans Verhoeve, (en van onze ‘buur’ ijsclub Nova Zembla – Jim Verdurmen) en (H65) Kees Langeveld. Peter Hoogewerf begeleidde de schaatsers met de coaching.

Na haar behaalde wereldtitel dames allround in Quebec eind januari , waren de verwachtingen hoog. Kon Monique na de laatste afstand eveneens nu tot Nederlands kampioen D60 gekroond worden? Na drie afstanden (alemaal met een gouden medaille beloond) bedroeg haar voorsprong maar liefst 18 seconden. Er stond dus wat minder druk op de laatste afstand maar ondanks haar vierde plaats op die afstand bleven er met de nummer twee toch nog ruim 7 seconden over in haar voordeel. Bij de huldiging werd de gouden medaille omgehangen, kreeg zij een fraai boeket bloemen en klonk het Wilhelmus. Petje af voor Monique !

Bij de H40 was er de eerste dag zilver voor Michiel op de 500 m en de 3000m en op dag twee zowel brons op de 1500m en de 5 km. ook hij nam vier medailles mee terug. Proficiat! Evert Jan reikte in het algemeen klassement na 4 afstanden tot een verdienstelijke zesde plaats. Bij de H55 was Haarlem evenzo succesvol. Op de 500 m zaterdag behaalde Frans een gouden medaille en zondag een zilveren medaille op de 1500 m. Ook hij sloot het toernooi af met een fraaie 5e plaats in het algemeen klassement. Bij de categorie 60 jarigen reikte Jim (Nova Zembla) tot een eveneens zeer verdienstelijke 5e plaats in deze sterke klasse. Kees (H65) ontving zondag brons op de 3 km en beëindigde het kampioenschap op plaats 5 in het algemeen klassement. Alles overziende was het voor de schaatsers van de Ijsclub Haarlem een zeer resultaatvol Nederlands Kampioenschap.

L.H