Clubgevoel

Een bomvol Hogerop met tientallen verwachtingsvolle clubgenoten, gezellig keuvelend en lekker aan een biertje of iets fris. Het was zaterdagavond, na het reguliere Clubuur.

Twintig koppels hadden zojuist op het ijs hun sluwe (sluip)rondjes afgelegd met als doel om als team de tijd van hun laatste 400m doorkomst, zoveel mogelijk gelijk te trekken aan die van de eerste volle ronde.

Teamwork, afstemming en je voor elkaar inhouden waren ook voor deze derde Aris Dijksman Duo Cup weer de gewenste ingrediënten, die je bij elk denkbare tempo kunt aanwenden. Zo hebben recreanten net zoveel kans als onze afgetrainde wedstrijdbuffels, wat weer van belang is ter bevordering van het Clubgevoel!
Er stonden diverse combinaties op het ijs: ouders, kinderen, broers, zussen, vrienden, vriendinnen, partners en paren. En zo zagen we goedwillende recreanten gekoppeld aan wedstrijdrijders aan de start verschijnen. Hoe gemêleerd wil je het hebben?

Ontembare jongelingen

Terwijl de laatste ritten nog in volle gang waren, kwamen vier duivelssnelle jongelingen, tot hun nek in de adrenaline en vet genietend van het nieuwe format, vragen of ze na afloop samen nóg een keer mochten. Op z’n Aris’ zeg je zoiets uiteraard meteen toe, maar dan wel buiten mededinging. En het was enerverend om ze in volle snelheid over het ijs te zien blazen, daarbij hun aflossingen zo uitkienend, dat die precies op de streep uitkwamen.
Je kunt écht alle kanten op met de Aris Memoires; je kunt ervan maken wat je wilt!

Winnaars

Werd de strijd vorig jaar nog beslecht tussen een paar rappe wedstrijdjongens, dit jaar ging de hoofdprijs naar “De Bikkels”, een koppel gevormd door recreërende dame Mikkel Lévelt en de oudste deelnemer van het veld, de 77-jarige Theo Laarman, wiens respectieve rondetijden uiteindelijk slechts 0,08 sec uit elkaar bleken te liggen!
Rust en Regelmaat en het lekkerste kopje koffie lagen aan de basis van hun prestatie.

Er is deze editie sowieso scherp gereden want ook de “Duppies”, Saskia Vermeulen en Ronald Dubbeldam (2de), reden hun rondes met amper 0,09 sec verschil, “oeps!”, terwijl zus en broer Ella en John Komen (3de) elkaar met een schamele halve seconden verschil ook niet echt uit het oog waren verloren.
Het zat knetterdicht op elkaar: de eerste zeven teams reden allemaal binnen een seconde, maar wat mij betreft houden we het bij dit evenement tóch bij handklokken. Andere jaren waren de verschillen groter; jullie beginnen de slag aardig te pakken te krijgen!

Dan de Rode Lantaarnprijs voor het team dat het langst ter nagedachtenis aan clubicoon Aris van het evenement had weten te genieten. Bij gebrek aan een maximaal gestelde eindtijd, zagen wij Ronald Baar met zo min mogelijk slagen, het tempo drukken. Het werd nog spannend of hij wel binnen zou zijn vóór de ijsmeester bij het lichtknopje was. Maar het kwam goed: Afgelost door zijn Gerlande, reden zij samen een totaaltijd van 2:36 min, waarmee de Rode Lantaarnbekers aan hun karretje konden worden gehangen.

Prijsuitreiking

Alle bovengenoemde winnaars mochten de unieke, felbegeerde twee-orige koffiebekers in ontvangst nemen, alle vergezeld van een mooi verrassingspakket, aangeboden door de firma SCHAATSLAB uit Santpoort-Noord, die dit uit pure liefde voor de sport en als bijzonder eerbetoon aan Aris Dijksman elk jaar weer doet.
Troostprijzen waren er in de vorm van chocoladeletters, onder andere voor de eerste inschrijvers (tijdig aanmelden is altijd prettig voor de organisatie…), een prijs voor de jongste deelnemers (vier stuks 15-jarigen) en voor de oudste (77). Een zak pepernoten ging naar de familie Joling voor hun 4-hoofdige gezinsinschrijving.

Tenslotte

Met dank aan alle deelnemers, de lobbyisten, de jury, de (hand)klokkers, de ijsmeesters, Ben’s barbezetting en speakervrouw Wilma (met haar onvermoeibare inzet), is het opnieuw een geslaagd clubbreed schaatsevenement geworden, waarbij ik de vraag stelde wie volgend jaar de organisatie hiervoor van mij over zou willen nemen. En jullie mogen daar een geheel eigen invulling aan geven, zolang ik er als recreant ook maar aan mee kan doen.

Douwe van der Kooi

P.S.: Kort na bovenstaand verzoek, meldden Saskia Vermeulen en Ronald Dubbeldam (winnaars van de 2e prijs) zich als de nieuwe organisatoren van dit evenement. Geweldig nieuws voor de Aris Cup en voor onze schaatsclub in het bijzonder! Hartstikke blij mee, dank!!