Op 9 en 16 november hebben Sylvia en Willy met behulp van veel vrijwilligers én de medewerking van Rob Kleefman en het sportloket gemeente Velsen voor de groepen 6 van de basisscholen een heerlijke ochtend schaatsen georganiseerd.

De kinderen hebben genoten van de eerste beginselen op de schaats. Waren er kinderen bij die voor de eerste keer wankel op de schaatsen stonden, aan het eind van een half uur instructie konden ze toch al wat slagen maken en probeerden ze de 400 m baan te slechten.

Anderen waren weer wat vaardiger en ook zij hadden veel plezier, o.a. met de spelletjes van Annemaria Koekoek en “Schipper mag ik over varen” enz. Ook het leren vallen werd aangeleerd bij een groepje.

Op de tweede ochtend waren ook veel ouders mee die schaatsen huurden om op de 400m baan te schaatsen en hier en daar de helpende hand boden bij het half uur vrij schaatsen. Waren de eerste ochtend ruim 100 kinderen aanwezig, de tweede ochtend waren ruim 200 leerlingen bij dit schoolschaatsevenement.
Na afloop ontvingen de kinderen een schoolschaatsdiploma en een flyer van Winterkoninkje met een sticker, zodat wanneer de kinderen een keer willen komen schaatsen bij Wiko, zij zich kunnen aanmelden via het bekende e-mailadres van kantoor. Zo hopen we natuurlijk ook weer kinderen aan te trekken voor het jeugdschaatsen.

Dit alles kan natuurlijk alleen maar mede dankzij een grote groep enthousiaste begeleiders, die wij hierbij uiteraard heel erg bedanken voor hun inzet.

Het is inmiddels een traditie dat de scholen uit Velsen en omgeving komen schaatsen en IJsclub Haarlem hierbij de instructies verzorgt. Door de ervaring en evaluatie met de vrijwilligers is er een goed doortimmerd draaiboek gemaakt, dat aan het begin van het schaatsseizoen nog even met de organisatoren wordt doorgesproken.

De bijgevoegde foto’s getuigen van het plezier waarmee dit evenement uitgevoerd is.