Beste schaatsvrienden en vriendinnen,

Het is goed te zien dat het begonnen is. Het lekker schaatsen, met je vrienden buiten sporten, een beetje kletsen en na afloop koffie of een biertje. Daar komen we, en daar doen we het voor.

Waar ik in mijn vorige stukje nog verhaalde over het prachtige weer, is de herfst inmiddels volop ingetreden. Wat mogen wij ons, met al dat regenwater de laatste tijd, gelukkig prijzen met zo’n mooie overkapte en gezellige ijsbaan. Op 30 september konden we voor het eerst het ijs weer op. Voor mij altijd even onwennig en wiebelig na zo’n lange onderbreking. Na een paar rondjes is dat, zoals bij de meesten van jullie, weer weg en voelt het alweer vertrouwd.

Inmiddels is alles goed opgestart. Kantoor heeft het druk gehad met het regelen van de abonnementen, leskaarten, betalingen etc. Bij zowel recreanten als wedstrijdrijders zijn de groepen weer goed ingedeeld en hebben we goede trainers gevonden. Ook het clubhuisteam heeft gezorgd dat ook dat weer pico bello was. Zelfs de nieuwe brandmeld- en ontruimingsinstallatie is eindelijk klaar.
Op 9 en 16 november zullen onze vrijwilligers weer meewerken aan het Schoolschaatsen om kinderen op en leuke manier kennis te laten maken met onze mooie sport. Goed dat we dit doen!

Voor mij is de liefde voor de IJsclub zo’n 30 jaar geleden ontstaan bij Winterkoninkje. Zo leuk om het enthousiasme te zien van die jonge kinderen met hun begeleiders op, en de ouders naast het ijs. Gelukkig hebben weer bijna 300 kinderen de weg naar WIKO gevonden.
 Heel belangrijk dat dit goed blijft gaan. Sowieso om dit plezier aan die kinderen en hun ouders te kunnen blijven bieden, maar ook omdat we die Wiko-ers graag zien doorstromen naar het Jeugdschaatsen en hun ouders graag als lid willen werven.

Het is namelijk helaas nog steeds zo dat we, net als bijna alle sportclubs, te maken hebben met teruglopende ledenaantallen. Dat maakt het vinden van vrijwilligers lastiger en zet ook behoorlijk druk op de financiële huishouding van onze mooie, maar helaas ook sterk vergrijzende club.
We hebben als bestuur nagedacht over hoe we op deze ontwikkelingen willen reageren en hebben hiertoe een route bedacht waar we de komende Algemene Ledenvergadering van 21 november graag meer over vertellen.
Bij de uitwerking van dit ‘routeplan naar een bestendige IJsclub’ willen we echt in gesprek over de koers die, en het karakter waarmee we als IJsclub Haarlem, ook financieel gezond, richting de toekomst willen schaatsen.

De verdere ontwikkeling van dat routeplan kan geen feestje van het bestuur zijn, daar zijn alle geledingen binnen de club voor nodig. We nodigen jullie daarom van harte uit voor deze ALV waar we onze ideeën en de manier waarop we ze met jullie verder willen ontwikkelen, zullen toelichten.

Voor nu even genoeg over de plannenmakerij. Ik wens jullie dit seizoen heel veel schaatsplezier en zie jullie graag op het ijs en of in ‘Hogerop.
Sportieve groet, Theo Bakkum