“Pander, puur voor het plezier”. Zo kopte maandag 18 december het Haarlems Dagblad met grote letters in het sportkatern.

Nadat de eerste koppels zich in de tweede helft van november hadden ingeschreven, bleef het een hele tijd heel erg rustig. Duidelijk, Sinterklaas was in het land en de aandacht werd even verlegd. Het aantal koppels liep daarna gelukkig toch nog op tot 19. Helaas kwamen er een aantal afzeggingen als gevolg van blessures, griep en (weer) Corona zodat we zaterdagmiddag uiteindelijk van start dingen met 16 koppels. Daarbij moet vermeld worden dat in deze editie -bij wijze van experiment- de wedstrijd ook was opengesteld voor niet-wedstrijdrijders (recreanten) van de ijsclubs die hier op de baan in Haarlem hun trainingen/lessen hebben. Ook was er bij voldoende deelname door dames een apart klassement beloofd.Bij voorbaat gaf dat het organisatiecomité wat hoofdbrekens, daar de niveauverschillen dan uiteraard groot zouden zijn. Alhoewel voor sommigen de ereplaatsen ver weg zouden zijn, kon via premies het meedoen toch nog erg aantrekkelijk gemaakt worden. Bovendien geldt het adagium nog steeds dat meedoen belangrijker is dan winnen. Alhoewel daar het uiteindelijk winnende koppel, Tristan Hagen en Luc Heine van IJsclub Kees Jongert, duidelijk anders over dachten en er in de A-finale zelfs rondetijden van laag in de 30 seconden op het digi-board verschenen. Hun beider namen komen deze editie op de Memorial.

Een enkele recreant was even vergeten dat je na het opduwen van je koppelgenoot moet afremmen en terugkeren. Dus toen zijn maatje na een rondje dacht even bij te kunnen komen en hem niet aantrof in het parkeervak, kon deze direct weer aan de bak.

Gelukkig was er een grote schare publiek -het leek wel meer dan bij een landelijk toernooi als Kraantje Lek- dat zeer enthousiast de schaatsers aanmoedigde en bij de doorkomsten applaudisseerde. Een klein overzichtje van de deelnemers van de diverse ijsclubs laat zien dat deze van 5 ijsclubs kwamen die hier schaatsen (6% Kees Jongert, 6% Bollenstreek, 6% Mar. team Distr Agency, 13% Zaanstreek en 69% IJCH). Om van een baanbreed evenement te kunnen spreken zouden er wat meer inschrijvingen van de andere clubs mogen worden verwacht.

Misschien nog wat meer aandacht en promotie door enerzijds de deelnemers zelf “hoort, zegt ’t voort” en anderszijds via BVH verband.

Dank aan alle vrijwiligers (ongeveer 20) die zich hebben ingezet om dit evenement weer tot een succes te maken. Ook voor wat betreft de jury geldt: geen jury, geen wedstrijd.

In een artikel van Jurre Trouw (KNSB-site) dd. 18 december, vraagt deze zich af “hoe houd je de schaatssport aantrekkelijk voor de recreatieve sporter? ” (wedstrijdrijder en recreantleden).
Ik zou zeggen dat o.a., “Klaas Pander” een mooi voorbeeld is hoe die vraag is te beantwoorden.

Lou Hoogewerf 19 december 2023

Bekijk hier de uitslagen.

Foto’s van deze avond en een artikel in het Haarlems Dagblad

foto: Michiel Kersten